Foto: Susann Persson

Bibliska trädgården

I Bibliska trädgården erbjuds du en plats att slå dig ner på, ett ställe för meditation och stillhet.

Bibliska trädgården är belägen på Stora Hammars kyrkogård öster om kyrkan.
Karta

Här kan du meditera över livets förgänglighet, symboliserad av alla örter, Bibelns liljor på marken. En picknickkorg går alldeles utmärkt att ta med sig hit.

Ett besök väcker förhoppningsvis nyfikenhet på hur alla dessa växter hänger ihop med vår kristna tro. Trädgården är indelad i tre delar, vilket leder tankarna till treenigheten: Fadern, Sonen och den heliga Ande, eller människan i samspel med himmelen och naturen.

Alla växterna har biblisk förankring. Antingen är de omnämnda i Bibeln, har fått bibliska namn eller varit nyttoväxter med anknytning till kristen tro och tradition.
Med grönskan som inramning, med dofter från kryddväxter och med fjärilar och surrande humlor är det vilsamt att sitta i solen eller i skuggan under äppelträdet. Med Bibeln i handen kan du genom växtskyltarna leta upp bibeltexter som nämner växten.

Foto: Susann Persson

Vi tar emot skolklasser, pensionärsgrupper, föreningar eller andra grupper för guidade visningar i trädgården. Här anordnas också öppna visningar utan föranmälan.

För information och för bokning av guidning, kontakta Susann Persson.

Att texterna i Bibeln prunkar av växter är kanske inget man tänker på när man lyssnar till skriftens ord i kyrkan. Men när Susann Persson fick jobb som kyrkvaktmästare, var det just allt som växer och gror i den heliga skrift som fick henne att lystra i högmässan. I Höllvikens församling har hon anlagt en Biblisk trädgård, dit kyrkfolk och trädgårdsintresserade från hela landet vallfärdar så här års för att få doft och smak på bibelns berättelser - och inspiration till den egna täppan. Reporter: Bosse Johansson (2009-07-16)

Boken om Bibliska trädgården riktar sig till dig som är intresserad av växter och är nyfiken på deras historia ur ett bibliskt perspektiv, men även till dig som reflekterar över ditt eget liv och vill växa som människa. Alla växter i trädgården har en biblisk förankring.

Bibliska trädgården tar dig med på livets resa. Växterna i trädgården är en bild för det mänskliga livet. Årstidsväxlingarna i trädgården, med främst vårens spirande liv, ger uttryck för hopp och framtidstro.

Boken är upplagd utifrån en trädgårdscykel och följer årstidernas växlingar. Varje kapitel inleds och avslutas med betraktelser. Vackra foton ackompanjerar beskrivningarna av de många sorter som växer här.

Boken är utgiven av Höllvikens församling. Kostnad 100 kr.
Beställs genom pastorsexpeditionen
hollviken.pastorat@svenskakyrkan.se, 040-45 96 60 eller