Att konfirmeras

Konfirmandtiden kan se ut på olika sätt. Du kan följa en konfirmandgrupp som träffas regelbundet under läsåret eller kan du välja någon av de grupperna som träffas oftare men under en kortare tidsperiod.

Konfirmandtiden kan se ut på olika sätt.

När vi ses på konfirmandträffar eller läger diskuterar vi olika frågor tillsammans, gör övningar, pysslar, leker, sjunger och mycket mer. Det kan handla om allt mellan himmel och jord. Ingenting är oviktigt. Ofta hittar vi på olika aktiviteter och provar nya saker tillsammans. Vi firar gudstjänst och andakt, lär oss mer om vad Bibeln och Psalmboken innehåller och vad det betyder för oss i våra liv.

Vi som leder konfirmationen är församlingspedagoger, präster och unga ledare. Vi är väldigt nyfikna på dig och vad du funderar på. Inga frågor eller funderingar om tro eller livet är dumma eller konstiga, du kan fråga om vad du vill. Tillsammans ska vi gemensamt försöka hitta svaren på våra frågor.

När du döptes inbjöd Gud dig till ett liv tillsammans med honom. Nu är det din tur att svara på Guds inbjudan.

Om du väljer att konfirmeras hoppas vi att du efteråt ska känna att du fått fundera på frågor som du tycker är viktiga tillsammans med andra, att du fått många nya kompisar och haft en jätterolig tid, och att du lärt dig mer om Gud, Jesus, livet och världen.

Kanske kommer du bli mer nyfiken på kyrkan och kristen tro, och vill fortsätta i vår ungdomsgrupp eller som ung ledare. Eller så kan det vara så att inte kristen tro något för dig, men det vet du helt säkert först när du vet vad kristen tro handlar om.

För att kunna bekräfta sitt dop är det viktigt att veta vad dopet innebär. Det är det vi försöker göra under er konfirmandtid. Undersöka vad dopet har för betydelse för oss själva, försöka hitta svar på frågor som vi går och bär på, pratar om kyrkans tro och traditioner och mycket mycket mer. Vi berör ämnen som kärlek, döden, Gud, familj och kompisar, ondska, musik, skolan och allt annat ni kan tänka er. Ingenting är för oviktigt!

Vi vill hjälpa er att göra er konfirmationstid till ett minne för livet och hoppas innerligt att ni är sugna på att undersöka var ni själva står inför ert dop.