Foto: Malin Lingnert, Clement McKay/Ikon

Begravning och sorg

Begravning

Jesus säger: Jag skall låta dem uppstå på den sista dagen. (Evangelium enl Johannes 6:40)

En kristen begravning är en fin möjlighet att få ta farväl av en kär vän eller släkting. Gudstjänsten präglas av denna önskan om att den döde ska fara väl, samt av bönerna till Herren för henne/ honom.

I Heliga Korsets kyrka firar vi begravningsgudstjänster på måndagar och fredagar, i anslutning till helgen så att det också kan passa dem som har en bit att resa.

Vill du komma i kontakt med kyrkan för att boka en begravning är du välkommen att ringa pastorsexpeditionen 0480-42 14 12 på vardagar kl 9-12 och 13-15. Du kan också höra av dig till församlingens präster om du har frågor kring begravning.

Kyrkparken speglad i Mariakorets fönster. Foto: Staffan Holmquist

Mariakoret är öppet varje dag för bön, stillhet och meditation. Man kan också tända ljus och sätta i ljusbäraren. Det kan var ett fint sätt att minnas den bortgångne.

Regler för musik vid kyrkliga handlingar

Viktigt att tänka på vid val av musik

Levande ljus i kyrkan

Begravning

Att mista någon man tycker om gör ont. Och just i den stunden ställs man inför allt det praktiska med en begravning. Såväl din församling som begravningsbyrå kan vara till stor hjälp med den praktiska delen så att du får tid och ork att sörja.

Ängel på en gravsten

Hitta gravplatsen

Söker du en särskild gravplats? Här hittar du länkar till sidor där du kan leta vidare efter gravar på olika platser i Sverige.

Ett moln har formen av ett hjärta på den blå himlen.

Förändra liv med en minnesgåva

Hedra någon som betytt mycket för dig samtidigt som du förändrar liv för människor som lever i utsatthet i världen. Med din minnesgåva bidrar du till Act Svenska kyrkans viktiga arbete.

Britt Jonasson

Heliga Korsets församling

Diakon

Mer om Britt Jonasson

Diakon i Heliga Korsets församling. Samordningsansvarig för Diakonimottagningen och samtalsgrupper för sörjande.