Gravskötsel

Vi erbjuder gravrättsinnehavare möjligheten att köpa skötsel av gravplatser.

I avtalet för Gravskötsel ingår att hålla gravrabatter i ett vårdat skick. Detta sker genom vårstädning, klippning och trimning av gräsyta och/eller ogräsrensning i sandyta, klippning av häck, beskärning av växter inom gravplatsen och ogräsrensning inklusive puts av blommor i gravrabatt.

De flesta väljer även att lägga till någon eller flera sorters Plantering, i dagsläget har vi till våren penséer eller påsklilja, till sommaren ett stort urval av sommarblommor som våra duktiga medarbetare väljer utefter gravens utseende och placering och till hösten ljung, att välja på.

Vår personal väljer växter utefter förhållandet vid varje gravplats, om det är soligt eller skuggigt, utseende på gravstenen osv. Man kan ha enstaka önskemål, kontakta då kyrkogårdsexpeditionen.

Förutom de olika blommande växterna så kan vi erbjuda snittblommor som sätts i vas till Mors eller Fars dag, vinterkrans, ljuständning, tvätt av gravsten och enklare stenrätningar.

Vi har tre sorters avtal att erbjuda:

Löpande avtal, innebär att man betalar årsvis. Vi skickar faktura varje vår på årets skötsel och avtalet löper på tills man säger upp det.

Avräkningsavtal, innebär att man betalar in en större summa, som vi förvaltar och drar årsavgiften från, så länge pengarna räcker. Vi kan alltså inte garantera en exakt tidsperiod.

Engångsavgift, stentvätt och enklare justeringar av stenramar görs inte varje år så då betalar man en engångskostnad. Självklart kan man även välja att få tex gravskötsel, plantering eller vattning endast en säsong och då också betala en engångsavgift som sedan inte löper på under nästkommande år.

Gravskötsel, plantering, vinterkrans, snittblommor till Mors eller Fars dag och ljuständning går att beställa online via vårt beställningsformulär som du hittar nedan.

Pris på tvätt av gravsten och enklare rätningar av gravsten eller stenramar beror på hur stor gravstenen eller stenramen är, kontakta kyrkogårdsexpeditionen för prisuppgift.

Tryck här för att beställa din gravskötsel online eller här för att ladda ner en beställningsblankett.

Här kan du ladda ner aktuell prislista.

Foto: Anna Bergqvist

Har du frågor angående gravskötsel eller vill beställa gravskötsel?

Kontakta oss: