Other languages with Google Translate

Use Google to automatically translate this website. We take no responsibility for the accuracy of the translation.

Gudstjänst

Gudstjänsten är ett möte mellan människa och Gud/människa och människa. I gudstjänsten delar vi vad det innebär att vara människa. Här finns uttryck för sorgen, glädjen, tacksamheten, skulden, kärleken och omtanken

I Harplinge och Steninge församlingar firas gudstjänst kl.10 eller kl.18 (kl.16 under årets mörkare tid). Exempel på gudstjänster du kan möta på är Gudstjänst eller Mässa (med nattvard), Gudstjänst med Små och Stora, Himlafest, Taizémässa, Psalmgudstjänst eller torsdagarnas Harplingemässa m.fl.  

För aktuella gudstjänster, se kalendariet, predikoturer i dagstidning eller appen Kyrkguiden. 

I sin liturgi och sitt rituella språk vill gudstjänsten ge uttryck för vad det innebär att vara människa och bereda plats för möte med den levande Guden.

I liturgin finns en rytm och ett språk som ska vara ett forum för livet, de ramar inom vilka vi uttrycker tro och liv. Kanske kan uttryckssätten upplevas som främmande innan man vant sig och lärt sig, men å andra sidan så är det ju även så inom idrott eller yrkesliv, det tar en tid innan man lärt sig kulturen och språket. 

 

Swish

Du kan använda swish för att betala kollekten. Som meddelande skall söndagens datum anges. Kollekten inskickad via denna funktion till och med tisdagen efter, registreras som gåva till samma ändamål som söndagens kollekt. Därefter registreras det på nästkommande söndags kollektändamål.

Harplinge 123 526 39 59
Steninge 123 187 27 38

Nittonde söndagen efter trefaldighet

Tema

Trons kraft

Liturgisk färg

Grön

Altardekoration

På altaret ställer vi blommor i blandade färger och vi tänder två ljus.

Bibeltexter

Gammaltestamentlig läsning

Första Moseboken kapitel 15, vers 5-6

Och Herren förde honom ut och sade: ”Se upp mot himlen och räkna stjärnorna, om du kan! Så talrika skall dina ättlingar bli.” Abram trodde Herren, och därför räknade Herren honom som rättfärdig.

Epistel

Första Timotheosbrevet kapitel 6, vers 11-12

Men du som tillhör Gud, håll dig borta från sådant. Sträva efter rättfärdighet, gudsfruktan, tro, kärlek, uthållighet och ödmjukhet. Kämpa trons goda kamp, sök vinna det eviga livet, som du har kallats till och för vars skull du har avlagt den rätta bekännelsen inför många vittnen.

Evangelium

Johannesevangeliet kapitel 9, vers 1-7, 24-39

Där Jesus kom gående fick han se en man som hade varit blind från födelsen. Lärjungarna frågade honom: ”Rabbi, vem har syndat, han själv eller hans föräldrar, eftersom han föddes blind?” Jesus svarade: ”Varken han eller hans föräldrar har syndat, men Guds gärningar skulle uppenbaras på honom. Medan dagen varar måste vi göra hans gärningar som har sänt mig. Natten kommer, då ingen kan arbeta. Så länge jag är i världen är jag världens ljus.” Sedan spottade han på marken, gjorde en deg med spottet och strök degen på mannens ögon och sade: ”Gå och tvätta dig i Siloadammen.” (Siloa betyder utsänd.) Mannen gick dit och tvättade sig och kom tillbaka seende. För andra gången kallade de alltså till sig mannen som hade varit blind och sade till honom: ”Ge Gud äran. Vi vet att den här mannen är en syndare.” Han svarade: ”Om han är en syndare vet jag inte. Men det vet jag, att jag som var blind nu kan se.” De frågade honom: ”Vad gjorde han med dig? Hur öppnade han dina ögon?” Han svarade: ”Det har jag redan sagt er, men ni ville inte lyssna. Varför vill ni höra det igen? Kanske ni också tänker bli hans lärjungar?” Då snäste de av honom och sade: ”Du är hans lärjunge, men vi är Moses lärjungar. Vi vet att Gud har talat till Mose, men varifrån den här mannen kommer, det vet vi inte.” Han svarade: ”Ja, det är det märkliga, att ni inte vet varifrån han kommer, och ändå har han öppnat mina ögon. Vi vet att Gud inte lyssnar till syndare, men om någon fruktar Gud och gör hans vilja, då lyssnar han till honom. Aldrig förr har man hört att någon har öppnat ögonen på en som var född blind. Om den här mannen inte vore sänd av Gud hade han inte kunnat göra någonting.” Då sade de till honom: ”Du föddes syndig alltigenom, och du skall undervisa oss!” Och de körde ut honom. Jesus fick höra att de hade kört ut honom, och när han träffade honom frågade han: ”Tror du på Människosonen?” Han svarade: ”Vem är han, herre? Jag vill tro på honom.” Jesus sade: ”Du har sett honom. Det är han som talar med dig.” Då sade han: ”Jag tror, herre” och föll ner för honom. Och Jesus sade: ”Till en dom har jag kommit hit till världen, för att de som inte ser skall se och de som ser skall bli blinda.”

Psaltaren

Psaltaren psalm 73, vers 23-26

Men nu är jag alltid hos dig, du håller mig vid handen. Du leder mig efter din vilja, du för mig på härlighetens väg. Äger jag dig i himlen önskar jag ingenting på jorden. Min kropp och mitt mod må svika, men jag har Gud, han är min klippa för evigt.