Foto: Lena Vik

Våra platser i centrala Härnösand

Härnösands domkyrka

Härnösands vackra, vita domkyrka stod färdig 1846 efter ritningar av Johan Adolf Hawerman. Härnösands treskeppiga domkyrka är en av Sveriges förnämsta nyklassicistiska byggnader med en rik och imponerande exteriör och interiör.

Domkyrkos församlingsgård

Domkyrkos församlingsgård stod färdig 1971 och har ritats av arkitekten Ilmars Kaulins. Här finns salar och rum för både små och stora sällskap.

Barn- och ungdomslokalerna i församlingsgården

Här finns våra aktiveter för barn och unga! Allt ifrån Stor & Liten som är en öppen verksamhet för föräldrar och barn, till grupper för miniorer och juniorer. Entré från Ludvig Nordströms gata på församlingsgårdens gavel.

Café Trädgårn

Café Trädgårn är ett socialt café och mötesplats i Härnösand där alla är välkomna. Här bedrivs försäljning av hembakat fikabröd, rättvisemärkt kaffe och te.

Härnösands nya kyrkogård

Härnösands nya kyrkogård, som numera är ganska gammal även den, ligger på väg upp mot Vårdkasberget i Härnösand.

Härnösands gamla kyrkogård

Den Gamla kyrkogården är centralt belägen i närheten av Landsarkivet och Härnösands Bibliotek. Många kända personer ligger begravda här, såsom landshövdingar, biskopar, kända industrimän ur familjen Kempe m.fl.