Västra Skrukeby gamla kyrka

Västra Skrukeby församling uppgick 1890 i Högby församling. Församlingens kyrka revs 1876 sedan nya Högby kyrka invigdes 1 sept 1872.

I Västra Skrukeby uppfördes under medeltiden en romansk kyrka av gråsten med hörn och omfattningar i kalksten. Den bestod av långhus och smalare kor med små rundbågiga fönstergluggar; koret avslutades med en halvrund absid och hade egen ingång på södra sidan. Norr om koret byggdes en sakristia i sten. Någon gång under 1700-talet fick kyrkan ett torn som åskan slog ner i 1758

År 1860 ritades ett förslag till ny kyrka tillsammans med Högby och 1870 enades man om en gemensam kyrka och denna stod klar 1872. Sockenstämman beslutade först att auktionera ut den gamla kyrkan i Skrukeby men ångrade sig sedan och den revs sommaren 1876.

Idag finns en minnessten i Skrukeby där kyrkan legat.