Säkerhet och gravstenar

Nyhet Publicerad Ändrad

Gravstenarna på våra kyrkogårdar är mycket vackra och har en historia att berätta. De kan även vara en säkerhetsrisk om de inte är ordentligt förankrade. Vilket ansvar har jag som gravrättsinnehavare?

Översyn av säkerheten på gravstenar

Inom Folkungabygdens pastorat pågår en översyn av säkerheten på samtliga gravvårdar. I det arbetet har det konstaterats att ett stort antal gravvårdar inte uppfyller godkänd säkerhet.  Kyrkogården är en plats för allmänheten, och en arbetsplats för personalen på kyrkogårdsförvaltningen. Därför är det både en arbetsmiljöfråga och en säkerhetsfråga att gravstenarna är säkert monterade. Dessutom finns det risk att gravstenen går sönder om den faller.

Gravrättsinnehavaren ansvarar för gravvåren

Enligt 7 kap. 30 § begravningslagen är gravrättsinnehavaren ansvarig för gravvården och eventuell gravram. Det innebär en skyldighet att se till att gravanordning inklusive gravsten, är säkra och rätt monterade.

Under våren 2020 kommer kyrkogårdsförvaltningen att skicka ett brev till alla gravrättsinnehavare med osäkra gravvårdar på  kyrkogårdarna i Herrberga, Veta, Viby, Sya, Västra Harg och Östra Tollstad. I brevet framgår vad som behöver åtgärdas på gravstenen. Kyrkogårdsförvaltningen kommer inte att åta sig arbetet med att säkra gravvårdarna, istället ges i brevet kontaktuppgifter till entreprenörer som kan utföra åtgärderna.

De kommande åren fortsätter sedan arbetet med gravstenssäkerheten på pastoratets samtliga områden. Vi kommer även att påbörja säkringen av gravvårdar med kulturhistoriskt värde som har behov av åtgärd.

Om ni inte har fått ett brev men ändå upplever att er gravvård är osäker, kan ni kontakta kyrkogårdsförvaltningen. Kontaktperson för samtliga kyrkogårdar är:

Tommy Gustavsson
Lagbas Skänninge/Vifolka kyrkogårdsförvaltning
Tel: 0142-827 23
Epost: tommy.gustavsson@svenskakyrkan.se

Leverantörer som kan utföra stenarbeten

Leverantörer som erbjudit sig att utföra stenarbeten på gravvårdar