Michael Hacke

Michael Hacke föddes på 1620-talet och är son till myntmästaren Michael Hacke som härstammade från Estland och hans hustru Maria Witte, stenhuggardotter.

Michael Hacke hade konstnärliga anlag och kom 1644 i lära hos Johan och Gert Blumes bildhuggarverkstad. Han tog sitt mästarbrev år 1650. Vid faderns död flyttade han till Skänninge och startade stenhuggarverkstad 1658 och högg dopfuntar, gravhällar samt omfattningar till öppna spisar. Han arbetade även i trä.

Hans dopfuntar i kalksten utmärks av att vara smala och smäckra. På dopfuntarna avbildade han fåglar, fyrfotadjur, växter och människor.

Han arbetade även i trä och det är sannolikt han som tillverkat makarna Jönssons epitafium. Dessa är nu delade i två hälfter och finns placerade på de främre pelarna i Vårfrukyrkan Skänninge.

Hackes första dopfunt finns i Sya kyrka och är gjord 1658. Han tillverkade många dopfuntar varav de flesta, ca 20, finns i Östergötland.

Michael Hacke avled 27 juli  1673 och begravdes i Vårfrukyrkans kor.