Gult bårtäcke över kista.

Bårtäcken och cermoniurna

Ett bårtäcke är en vacker textil som läggs över kistan under begravningsakten istället för en blomsterdekoration. Församlingarna har bårtäcken att låna ut till begravningsakten.

Tanken bakom bårtäcket är att välja en enklare kista och att bårtäcket fungerar som dekoration

Församlingarna har bårtäcken att låna ut utan kostnad för dödsboet. För att skydda textilierna läggs handblommor i en korg eller annat skydd på bårtäcket. Inga ljus eller ljuslyktor är tillåtna.

Bårtäckena får användas inom respektive församlings kyrkor, kapell och lokaler.

Dessa bårtäcken bokas av kyrkogårdsexp 0142-552 10 eller hos begravningsentreprenören i samband med ditt besök

Här kan du se alla bårtäcken fotograferade från olika håll i Timmerö kapelll

Bårtäcke Boxholm

Foto: Tommy Hvitfelt

Bårtäcket får användas i kyrkor och kapell inom Boxholms församling Blommor är tillåtna om det finns ett skydd på bårtäcket eller om korgar används. Ljus är ej tillåtna

Ägare: Boxholms församling

Bårtäcke Malexander

Bårtäcke Malexander - Boxholms församling Foto: Tommy Hvitfeldt

Bårtäcke i vitt ylle med tillhörande band i blått och guld. Bandet dekorerat med kors (PX) och är tillverkat av Ateljé trä bäckar, Kerstin Persson.
Bårtäcket får användas i kyrkor och kapell inom Boxholms församling. Blommor är tillåtna om det finns ett skydd på bårtäcket eller om korgar används. Ljus är ej tillåtna

Ägare: Boxholms församling

Bårtäcke Mjölby, Blått

Tillverkat och skänkt av Anna-Stina Alvin

Bårtäcke Mjölby - gult

Foto: Tommy Hvitfeldt

Bårtäcket får användas i kyrkor och kapell inom Mjölby församling. Blommor är tillåtna om det finns ett skydd på bårtäcket eller om korgar används. Ljus är ej tillåtna.
Tillverkat av Hemslöjden i Östergötland.

Bårtäcke Mjölby - silverfärgat/grått

Färgen är missvisande, täcket är grått/silver Foto: Tommy Hvitfeldt

Bårtäcket får användas i kyrkor och kapell inom Mjölby församling.Blommor är tillåtna om det finns ett skydd på bårtäcket eller om korgar används. Ljus är ej tillåtna.

Bårtäcket Skänninge/Vallerstad

Foto: Tommy Hvitfeldt

Bårtäcket får användas i kyrkor och kapell inom Skänninge församling.Blommor är tillåtna om det finns ett skydd på bårtäcket eller om korgar används. Ljus är ej tillåtna
Ägare: Vallerstad/Skänninge församling

Bårtäcke Normlösa

Foto: Tommy Hvitfeldt

Bårtäcket får användas i kyrkor och kapell inom Skänninge församling. Blommor är tillåtna om det finns ett skydd på bårtäcket eller om korgar används. Ljus är ej tillåtna.
Ägare: Normlösa/ Skänninge församling

Bårtäcke Väderstad

Foto: Tommy Hvitfeldt

Bårtäcket får användas i kyrkor och kapell inom Väderstads församling. Blommor är tillåtna om det finns ett skydd på bårtäcket eller om korgar används. Ljus är ej tillåtna.
Tillverkat Kirstine Packalén, Lommaryd (Aneby) och togs i bruk 1998.
Ägare: Väderstads församling

Bårtäcke Vifolka

Foto: Tommy Hvitfeldt

Ett bårtäcke i olika nyanser av blått med ett gyllene kors i mitten. Bårtäcket får användas i kyrkor och kapell inom Vifolka församling. Blommor är tillåtna om det finns ett skydd på bårtäcket eller om korgar används.Ljus är ej tillåtna.
Tillverkat  och skänkt av Helena Thorstensson till Veta, Viby och Herrberga.
Ägare Vifolka församling

Bårtäcke Östra Tollstad

Foto: Tommy Hvitfeldt

Bårtäcket får användas i Östra Tollstads kyrka och kapell/församlingshem. Blommor är tillåtna om det finns ett skydd på bårtäcket eller om korgar används. Ljus är ej tillåtna.
Ägare: Östra Tollstads församling

Foto: Tommy Hvitfeldt

Bårtäcket får användas i kyrkor och kapell inom Ödeshögs församling. Blommor är tillåtna om det finns ett skydd på bårtäcket eller om korgar används. Ljus är ej tillåtna.
Tillverkat av Ulligan, Ödeshög.
Ägare: Ödeshögs församling

Bårtäcke Folkungabygdens pastorat

Foto: Tommy Hvitfeldt

Bårtäcket får användas fritt inom Folkungabygdens pastorat. Blommor är tillåtna om det finns ett skydd på bårtäcket eller om korgar används. Ljus är ej tillåtna.
Kyrkogårdsförvalningen kommer att köpa in fler liknande bårtäcken som är lätta att vika ihop och transportera som kan användas i alla kyrkor och gravkapell.
Ägare: Kyrkogårdsförvalningen

Cermoniurna

Om du har en enklare urna och vill ha ett ytterhölje om denna vid t ex akt över urna finns det att låna

En träurna på ett bord med en grön växt.
Foto: Folkungabygdens pastorat