Samtal om förluster och sorg

När någon vi känner dör, påverkas livet på olika plan. Beroende på vem vi är, vad vi varit med om tidigare och vilken relation vi haft till den vi förlorat, så reagerar vi på olika sätt, vid olika tidpunkter och med olika känslor och tankar. Ibland kan det vara en hjälp att få uttrycka sina tankar, känslor och erfarenheter – både om du förlorat någon som du mestadels haft en god relation till och om du förlorat någon som du haft en svår kontakt med. Du är alltid välkommen att kontakta en präst eller diakon för samtal.

Du hittar kontaktuppgifter till våra präster och diakoner här: www.svenskakyrkan.se/eslov/kontakt

Jourhavande präst

Varje natt 21.00-06.00 kan du prata med en präst inom Svenska kyrkan.
Ring 112 och be att få bli kopplad till Jourhavande präst. Det finns också möjlighet att chatta.

Läs mer om Jourhavande präst på www.svenskakyrkan.se/jourhavandeprast

Leva vidare

För dig som har mist en livskamrat (make/maka/partner/sambo/särbo) erbjuder vi en samtalsgrupp där vi, med våra olika erfarenheter av sorgen och förlusten, hjälps åt att bearbeta och komma en bit på vägen. I andras ord och känslor kan vi ofta känna igen oss själva. Om du förlorat någon som du stod i en annan relation till, så kan vi ibland hjälpa till med hänvisning till grupper på närliggande orter. Mer information och anmälan nedan

Leva vidare