Kyrkor och Kyrkogårdar

Välkomna till våra kyrkor med omgivande kyrkogårdar! Hällestads kyrka är öppen dagligen kl 9-15. Bonderups kyrka är öppen enligt överenskommelse.

I samband med dödsfall eller andra händelser i livets gång kan man ibland missa eller glömma bort att anmäla nya gravrättsinnehavare till oss. Vi har satt upp gröna skyltar på gravrätter där vi efterlyser anhöriga för att veta vad som önskas göra med dessa och för att komplettera anhöriguppgifter i våra gravregister.  Om vi inte får kontakt med någon kommer vi att efter 2 år från dess att skyltarna satts upp ta beslut om att återta gravrätterna tillbaka till kyrkogårdsförvaltningen. Om ni känner att ni har anhöriga på dessa gravrätter, ta gärna kontakt med Malin Ehn på kyrkogårdsförvaltningen för att få mer information. De som vi söker anhöriga till är följande gravrätter:

Dalby kyrka

På Romeleåsens västligaste utlöpare ligger Dalby kyrka, Nordens äldsta stenkyrka. Här uppfördes den som en domkyrka, en biskopskyrka, i samband med en ny stiftsindelning i Danmark 1059/1060. Dalbys förste och ende biskop var Egino som kom från Tyskland. Skåne hade således två biskopar samtidigt. Detta varade inte så länge eftersom biskop Henrik i Lund avled 1066/67. Då förflyttades Egino dit och Dalby kyrkas ställning som domkyrka var över.

Hällestad kyrka

Hällestad kyrka ligger i byn Torna Hällestad, några kilometer öster om Dalby och är helgad till Sankt Trinitas, den heliga treenigheten. Kyrkan byggdes ursprungligen på 1100-talet i gråsten med långhus och ett kvadratiskt kor. I samband med den svenska kungen Karl Knutsson Bondes härjningar i Skåne 1452, förstördes troligen kyrkan. Då råkade även Dalby kyrka illa ut och i Lund brändes också flera kyrkor.

Bonderups kyrka

Några kilometer söder om Dalby kyrka ligger Bonderups vackra lilla romanska kyrka, med en milsvid utsikt över slättlandet. Denna kyrka är invigd till jungfru Maria, liksom många andra kyrkor från medeltiden. Närheten till Dalby, som tillsammans med Lund blev det första biskopssätet i Skåne, och genom att Dalby var en av de danska kungarnas centralorter under 1000-talet, gör Bonderups kyrka extra intressant.

Kyrkogårdar och Skötselavtal

Här kan du läsa om Skötselavtal och de olika möjligheter för gravsättning som församlingen erbjuder; Kistgravplats, Urngravplats, Minneslund, Kistlund, Askgravplats och Askgravlund.