Volontär

Vill du dela med dig av din tid och ditt engagemang i något som gör skillnad för dina medmänniskor och som också blir meningsfullt för dig?

Boo församling drivs av mångas personliga engagemang både av volontärer, anställda och förtroendevalda. I Boo församling finns det många olika sätt att vara volontär på, både genom punktinsatser och mer regelbundet.

Vi tänker att varje människa har något att bidra med. Genom att öppna upp för ett brett volontärt engagemang vill vi uppmuntra och möjliggöra för människor att vara med i byggandet av ett gott samhälle där kärlek och omsorg får växa på livets alla områden.

Som volontär ger du av din tid i olika uppdrag som passar dig.

• Du erbjuds  regelbundet träffar vid ett par tillfällen per termin där vi förutom att fika och ha trevligt också diskuterar olika ämnen som kan vara berikande och fortbildande i engagemanget som volontär.
  • Vi erbjuder handledning i ditt uppdrag som volontär.
  • När du engagerar dig som volontär ingår också att du går en introduktionsutbildning som församlingen håller under en heldag.

Det finns många olika sätt att vara volontär på, vi har delat in uppdragen i fyra fokusområden:

• Praktisk och social hjälp kring våra kontinuerliga verksamheter
    Vara behjälplig både socialt och praktiskt kring våra  verksamheter som sopplunch,
    enastående föräldrar, himmel och pannkaka med mera.
  • Integration/Inkludering
    Stödja nysvenskar främst i deras språkutveckling genom vår svenskaträning på torsdagar.
  • Enskilda kontakter
    För dig som är intresserad av att göra hembesök, besök på äldreboende genom att skapa en personlig relation med personer som vi förmedlar som önskar en enskild kontakt. För att ingå i detta uppdrag vill vi att du först ska ha varit engagerad i andra verksamheter i församlingen en tid.
  • Punktinsatser
    Att vid enstaka tillfällen göra en volontär insats. Till exempel vid allhelgona, jul, konserter, barnkördagar med mera.
  • Egna initiativ och ideer
    Inom ramen för vårt uppdrag som församling vill vi också välkomna dig som har en egen ide som du önskar driva. Tillsammans ser vi vad som är möjligt.

”Det finns utrymme att vara sig själv, att bidra med det jag kan och vill. Som volontär tar jag ingen annans plats utan jag kompletterar sammanhanget. Jag ger till andra och får mycket igen. Gemenskapen i volontärgruppen har gett mig många nya vänner. Det ger tillfällen till skratt, att hjälpas åt och pröva något nytt.” - Marianne, volontär.

Intresserad? Varmt välkommen att höra av dig till Pia Guillard, så träffas vi och ser vilket uppdrag som kan passa dig! Alternativt anmäl dig via vårt anmälningsformulär, se nedan.

”Som jag ser det är en viktig roll för kyrkan att vara en motkraft i vårt samhälle, där människor alltför ofta bedöms efter vad de presterar eller äger. Att lägga lite tid på att vara volontär i ett sådant sammanhang känns inte som en uppoffring eller plikt, utan som en möjlighet.”

- PO, volontär

Vad roligt att du vill bli volontär! Fyll i och skicka in din ansökan här:

Kryssa för vad du kan tänka dig att hjälpa till med. Du kan också skriva egna förslag längst ner.

ACT- Boo församling

Brinner du för internationella frågor och hjälparbete?