Bårtäcke Växbo kapell

Bårtäcke

Vad är ett bårtäcke?
Ett bårtäcke är en vacker textil som läggs på kistan under begravningsakten.
Man väljer då oftast en enklare kista och mindre blommor.
Endast handbuketter får läggas på bårtäcket.
Flera av våra kyrkor har egna bårtäcken, till övriga finns ett för utlåning.
Bårtäcken bokas i samband med bokning av begravning.

Lite historia:
Att använda bårtäcken är en gammal sedvänja. Redan på 1600 och 1700-talen förekom bårtäcken vid begravningar och de flesta ägdes också av församlingarna, men det förekom även att bårtäcket var en familjeklenod.
Troligen användes inte någon kista till den döde.
I allmänhet dog människor i sina hem och lades sedan på sin bädd eller en bår.
Ett bårtäcke kunde läggas som skydd åt den döde och täcket fick ligga kvar under begravningsgudstjänsten i kyrkan. Även när man började använda enklare kistor bibehölls traditionen med bårtäcke som då placerades på kistan.
Under 1900-talet blev användningen av bårtäcken allt mindre vanlig. Det kan hänga ihop med att man istället började tillverka mer påkostade kistor och prydde dessa med blomsterarrangemang.
Traditionen med bårtäcken har dock tagits upp igen i vår tid och fått en renässans. Istället för påkostade kistor och blomsterarrangemang är det bårtäcket som pryder.