Foto: Albin Hillert/IKON

Till dig som är gäst vid en dopgudstjänst

Nyhet Publicerad Ändrad

Dopfamiljer och gäster är välkomna till kyrkan för att dela glädjen runt dopet. Just nu ber dig vara extra uppmärksam på hur vi minimerar risken för smittspridning, med anledning av coronaviruset.

Vi värnar allas hälsa och vi förstår också att det är viktigt att så mycket som möjligt av vardagslivet kan fortgå som vanligt. Detta gäller även om man planerat för högtid som dop. Så välkommen till dopgudstjänst i Bollebygds eller Töllsjö kyrka!

Det är viktigt för oss medarbetare i gudstjänsten att kunna hålla även oss själva så friska som det går. I vanliga fall brukar präster, vaktmästare och musiker vara väldigt närvarande i kyrkorummet, stå i kyrkporten och hälsa, ta i hand och ibland krama om och hjälpa till med praktiska saker med mera. Det vill vi förstås i möjligaste mån fortsätta att göra, men med dessa ändringar som vi önskar att du ska känna till när du kommer till Bollebygds kyrka och Töllsjö kyrka:

• tala med en person i taget

• håll avstånd på minst en meter

• skaka inte hand och kramas inte

• sitt lite luftigt i bänkraderna

• dopfamilj och faddrar får gärna sitta på stolar i koret (längst fram i kyrkorummet) men prästen tar endast emot dopbarnet intill dopfunten

• vid eventuell gruppfotografering medverkar inte prästen, så passa på att fotografera vid dophandlingen

• ibland bjuds prästen in till dopkalaset, men för närvarande behöver vi tacka nej, vilket vi förstås tycker är tråkigt.

Allmänna riktlinjerna i kyrkor och församlingshem

• Vid sjukdomssymptom ber vi dig vänligen att avstå från besök.

• Har du nyligen varit utomlands ber vi dig att vänta ett par veckor.

• Använd tvål, handsprit och pappershanddukar.

Om någon behöver avstå från att delta i dopgudstjänsten på grund av sjukdomssymptom så går det bra att någon av gästerna videofilmar eller använder någon form av webbsändning, bara det inte stör den pågående dopgudstjänsten.