Höstbild på kyrkstugorna vid Överluleå kyrka.

Kyrkstugorna

I Bodens kyrkby finns det idag 32 stycken stugor.

År 1826 delades Lule socken upp i Nederluleå församling och Överluleå församling. Samma år bestämdes det att en kyrka skulle byggas i Boden. Överluleå kyrka stod klar år 1831 och blev central för bygdens verksamhet.

Gammal vykortsvy över Överluleå kyrka och kyrkstugorna.
Överluleå kyrka och kyrkbyn efter upprustningen av stugorna och Kläppenorådet på 1960-talet.

Runt kyrkan växte det fram en kyrkby med kyrkstugor. Man hade planerat att bygga 400, men så många blev det aldrig. År 1919 då Boden blev stad fanns det 128 stugor. Idag finns 32 av dessa kvar. Syftet med stugorna var att härbärgera långväga sockenbor när de besökte området vid kyrkobesök, marknader och ting.

Idag ägs kyrkstugorna av Bodens kommun. Kontakta dem för mer information om verksamhet i kyrkstugeområdet, 0921-620 00, kommunen@boden.se