Stöd och omsorg

Diakoni är hjälpande arbete. Här i Bankeryd finns stöd, hjälp och samtal för den som vill och behöver.

Två svartklädda personer sitter och samtalar.

Samtal

Det gör skillnad att få prata med någon om man känner sig ensam, bär på oro, rädsla eller svårigheter i livet. Svenska kyrkans präster och diakoner lyssnar och har tystnadsplikt.

En diakon håller en annans hand i sina händer. Ett stearinljus med kristusmonogram brinner på bordet mellan dem.

Samtal om sorg och sörjande

För dig som förlorat en anhörig.

En äldre kvinna står i en dörröppning med en plastpåse i handen. Hon samtalar med en yngre kvinna genom porten.

Hembesök

Om du har svårt att ta dig hemifrån kan kyrkan komma till dig! Vår diakonala verksamhet sträcker sig till den plats du befinner dig på. Vi besöker dig gärna hemma, på sjukhuset Ryhov eller på äldreboende i Jönköpings kommun.

Två kvinnor håller om varandra, och tittar ut genom de stora fönstren som vetter mot skogen.

Anhöriggrupp

Gruppen för dig som är anhörig eller närstående till någon som blivit sjuk eller funktionsnedsatt.

Hästkrafter för dig som tappat orken

För dig som hamnat i en negativ spiral, på grund av sjukskrivning, utbrändhet, depression eller liknande.

Ljusglimten

Församlingens mötesplats med servering för dig som dagledig. Välkommen!

Församlingsexpedition

Hallå! När, var, hur? Välkommen att ta kontakt.

Någon håller fram en skål soppa. På förklädet står det Sopplunch.

Ideellt arbete - Du behövs!

Kyrkan finns och bygger på människors engagemang. Om du vill hjälpa till på något sätt, tveka inte på att du behövs!

En manlig präst pratar i mobiltelefon.

Jourhavande präst

Svenska kyrkan erbjuder Jourhavande präst som en samhällstjänst under den tid på dygnet när många andra verksamheter är stängda.

Kyrkans SOS

Kyrkans SOS är en fristående organisation som står nära Svenska kyrkan

Vi arbetar tillsammans med med församlingar, pastorat och stift, och är som organisation förankrad i Svenska kyrkans tro och i kyrkans diakonala uppdrag.

Kyrkans SOS huvuduppdrag är att erbjuda hjälp och själavård till människor i akut kris, för att de som kämpar med ensamhet, psykisk ohälsa och suicid ska ha fler att dela det svåra med.

Svenska kyrkans nätvandrarchatt För unga som vill snacka med en vuxen anonymt.

Ibland kan det vara skönt – och enklare – att prata med en vuxen över nätet, via skriven text. Här finns trygga vuxna som lyssnar på det du vill säga.

Kyrkans nätvandrare bemannar Nätvandrarchatten, där vi lyssnar på och pratar med unga människor mellan ungefär 12 och 25 år.