Konfirmation 2023/2024

"Konfa" är en gång i livet! Vi lär oss, har kul, upplever och upptäcker tillsammans med gamla och kanske även nya kompisar. Konfirmation är en bekräftelse på dopet.

Konfirmation i Bankeryd

Att vara tonåring är en speciell tid i livet. Mitt i denna tid, det året man fyller 14 år erbjuds möjligheten att konfirmeras.

Konfirmationen är en bekräftelse på dopet men även den som inte är döpt får konfirmeras. Man blir då döpt innan konfirmationen.

Bankeryds församling erbjuder två olika konfagrupper: Terminsgrupp och sommargrupp.

Du är välkommen precis som du är. Man kan konfirmeras av många olika skäl. Kanske av tradition, för att kompisarna ska göra det, för att man är nyfiken på tron eller något annat. Det spelar ingen roll om du tror lite, mycket eller inget alls. Konfirmationen är till för att upptäcka och alla är välkomna!

Vad/hur/varför?

Vad funderar du på? Vem är jag? Vem ska jag bli? Vem är Gud? Var är vi på väg? Konfirmationen är en upptäcktsresa som handlar om livet, Jesus, dopet, liv och död, Gud, vem är jag, att vara tonåring, världen, samhället, relationer, bibeln, etik, dina frågor och kanske tusen saker till...

Kul, utvecklande, gemenskap, fika och läger är ord som ofta används för att beskriva konfa-tiden.

En konfirmandträff brukar innehålla fika och ett dagens ämne. Vi lär oss genom tex övningar, lekar, samtal, sång/musik, skapande, bibelstudie, utflykter eller kanske besök av en gäst någon gång.

Självklart gör vi massa roligt tillsammans, t.ex. åker på läger som många brukar tycka är det roligaste. Det blir en kortare övernattning på hösten och en lite längre resa på våren för terminsgruppen och dommargruppen åker på läger en av sina tre veckor.

Ledare är ett arbetslag med anställda och unga ledare som själva konfirmerades för några år sedan.

Målet är att konfirmationen blir en grund att stå på och ett minne för livet.

Konfirmationen är kostnadsfri eftersom den (som de flesta verksamheter) bekostas av kyrkoavgiften.

Tider och stunder

Terminsgrupp
Tisdagar kl 16.00-17.30. Ett antal söndagar under året träffas vi också. Ett kort dygnsläger på hösten 29-30 september och en helg på Öland på våren 3-5 maj. Konfirmationsdag blir 26 maj kl 14.00.

Sommargruppen
Träffas de tre första veckorna på sommarlovet. Några terminsträffar under året och ett antal söndagar under året träffas vi också. En av sommarveckorna åker vi på läger och resterande veckor hemma i Bankeryd på vardagarna kl 09.00-12.30. Konfirmationsdag blir söndagen i den tredje och sista konfaveckan.

Gemensamt för båda grupperna är att konfirmationstiden omfattar ungefär samma tid man spenderar tillsammans och att ett antal gudstjänster på söndagar ingår.

Konfirmandträffarna är oftast i församlingsgården men det kan variera litegrann. Ibland träffas vi istället i någon av våra kyrkor, Trånghalla eller Bankeryd, om vi ska göra något särskilt.

Start

Starten på konfirmandåret är alltid en upptakt i samband med gudstjänst på en söndag. Hösten 2023 är upptakten söndagen 10 september. Välkomna både konfirmander och vårdnadshavare! Terminsträffarna börjar därefter tisdag 12/9.