Vigsel och bröllop

I centrum för vigseln finns kärleken. Att gifta sig är att säga ja till kärleken.

Fira er högtidsdag i kyrkan

Välkommen till kyrkan för att fira er stora dag. Alla par är välkomna att gifta sig i Svenska kyrkan, men minst en av er behöver vara, eller bli, medlem i Svenska kyrkan.

Att gifta sig i Svenska kyrkan innebär firandet av en vigselgudstjänst. Den sker alltid i samråd med präst och följer Svenska kyrkans ordning.

Boka vigsel eller ställ frågor

Församlingsexpedition Tel 036-376770
E-post: bankeryd.forsamling@svenskakyrkan.se

Bra att veta

Önskemål om tidpunkt för vigsel ska ske minst två månader före önskat datum. I Bankeryds församling är det vanligast med vigslar efter kl 12.00 på lördagar.

Innan vigsel sker ett samtal med prästen.

Vigselgudstjänsten innehåller minst två psalmer som väljs ur ”Den svenska psalmboken”. Det är valfritt men ganska vanligt att det också förekommer annan sång eller musik. Val av musik sker då i samråd med präst och kyrkomusiker. Bankeryds församling vill värna det levande sång- och musiklivet. Därför tillåts endast i undantagsfall inspelad musik.

Att öva inför vigseln kan vara bra. Ni kommer överens med vigselprästen om övningstid.

Eventuell smyckning av kyrkan ordnas av brudparet själva. Församlingen lånar ut bänkvasar. Vaktmästare finns på plats en timme innan vigsel. Vill ni ha mer hjälp av församlingens vaktmästare tas en kostnad ut. Detta ska meddelas minst en månad i förväg.

Brudparets vänner kan med fördel medverka med läsning av bibeltexter och vid förbön.

Minst två vittnen skall närvara vid vigseln.

Instrumental och/eller vokalmusik liksom textläsning kan framföras på lämplig plats i gudstjänsten.

Vigselbevis delas ut i slutet av gudstjänsten.

Mer om vigsel och bröllop på Svenska kyrkans gemensamma webbsidor

Liten pojke överlämnar ring på bröllop.

Bröllop

Planerar du och din partner att gifta er? I kyrkan får ni ett välsignat bröllop. Vi berättar om vigselgudstjänsten och hur ni bokar präst och kyrka. Och lite tips om annat att tänka på också.

Närbild på två personer med vigselringar som håller hand.

Vigselgudstjänsten

Vigselgudstjänsten utformas i samråd mellan brudparet, prästen och en musiker. Prästen är ytterst ansvarig för vigselgudstjänsten och dess olika moment.

En brudgum trär vigselringen på sin blivande frus finger.

Bröllopet rymmer många symboler

Vid livets stora förändringar använder vi ofta riter och symboler. De har en känslomässig funktion och de hjälper oss att lämna det gamla och kliva in i det nya.

Ett par står framme vid altaret för att gifta sig.

Etikett i kyrkan

Bröllopsdagen är en av de viktigaste dagarna i brudparets liv och kommer att bli ett minne för livet för både dem och gästerna. Lite etikett kan vara bra att känna till.

Vill ni gifta er utomlands?

Ni kan vigas eller bli välsignade (när ni redan gift er borgerligt) i Svenska kyrkan utomlands. Olika regler gäller i olika länder, här får du praktisk information.