En bebis i dopklänning. Någon håller i barnets hand.
Foto: Jesper Wahlström /Ikon

Dopet är livets första fest, en av livets Stordagar. Läs mer om dopet här.

Dop i Bankeryds församling

• För att boka, kontakta församlingsexpeditionen på tel 036-376770 eller via epost bankeryd.forsamling@svenskakyrkan.se. Du kan även enkelt göra en intresseanmälan via formuläret nedanför.
  • Våra dopdagar är lördagar 13.30 eller 15.00 och i söndagens gudstjänst. Både Trånghalla Kyrka och Bankeryds kyrka är valbara. Flera dop vid samma gudstjänst kan ske. (Önskas dop i annan församling, kontakta den församlingen.)
  • Varje dop brukar förberedas med ett dopsamtal med prästen. Präst kontaktar dig/er för lämplig tid.
  • Många önskar en fadder eller flera faddrar till den som döps. Fråga den/de ni önskar ska bli er barns fadder. Dock är faddrar inget måste.
  • Våra musiker kan hjälpa till med musiken till dopgudstjänsten. Både när det gäller eventuell solosång eller instrumentalt men också val av psalmer. Nedan kan du lyssna på några populära doppsalmer.
  • Dopklänning finns att låna gratis.
  • Kostnadsfritt kan ni låna Församlingsgården eller Trånghalla kyrka för dopfest. Båda lokalerna är väl lämpade för både större och mindre bjudningar.

Ta kontakt om dop här! Fyll i formuläret så hör vi av oss snart.

Allt om dopet – läs på Svenska kyrkans gemensamma sidor

En glad dopfamilj, faddrar och präst står långt fram i kyrkan.

Barndop

Dopet är en vacker tradition som kan samla familj, släkt och vänner. Men det är också en högtidsstund. Alla som är samlade får lyssna till Guds löfte om kärlek och omsorg om barnet.

Prästen håller sin hand på en konfirmands huvud när hon döps.

Att döpas som konfirmand

Om du inte döptes som barn, kan du ändå bli konfirmand. Under konfirmandtiden blir du erbjuden att döpas.

En vuxen man döps.

Att döpas som vuxen

Om du inte blivit döpt som barn kan du döpas som ung eller vuxen.

En liten flicka i famnen på sin fadder, en ung man.

Fadder

Vid barndop är det ofta faddern som bär barnet fram till dopet. Det är också vanligt att faddern medverkar vid dopet med exempelvis ljuständning eller textläsning.

En bebis med nyckelpigor på kläderna ligger på mage på golvet.

Rätt att döpa ett barn

Många föräldrar vill fira att de har fått barn och väljer att döpa det. Men en del frågar sig om det är rätt – borde inte barnet själv få bestämma?