Våra kyrkor och lokaler

I Backa pastorat finns sju kyrkor: Backa kyrka, Brunnsbokyrkan, Glöstorpskyrkan, Kärra kyrka, Rödbo kyrka, Säve kyrka och Tuve kyrka. Varje kyrka har sin speciella karaktär. I anslutning till kyrkorna har vi även lokaler där du kan delta i församlingslivet. Nedan finner du kyrkorna i bokstavsordning.

Se vad som händer i respektive kyrka!

Backa kyrka

Belägen uppe på kullen blickar Backa kyrka ut över bygden. På denna sida kan du ta del av det som sker i Backa kyrka och församlingshem: gudstjänster, körer, kurser och grupper.

Brunnsbokyrkan

Din kyrka på Brunnsbotorget. En central kyrka - mitt i livet. På denna sida kan du ta del av det som sker i Brunnsbokyrkan: gudstjänster, körer, kurser och grupper.

Glöstorpskyrkan

Placerad på Tuve Torg är Glöstorpskyrkan en kyrka mitt i byn! På denna sida kan du ta del av det som sker i Glöstorpskyrkan: gudstjänster, körer, kurser och grupper.

Kärra kyrka

Kyrkan som blev vald till Hisingens vackraste byggnad för några år sedan! På denna sida kan du ta del av vad som sker i Kärra: Gudstjänster, grupper och kurser.

Rödbo kyrka

Rödbo kyrka är en liten pärla som passar utmärkt för kyrkliga handlingar vid mindre sällskap. Här firas gudstjänst på söndagar en gång i månaden.

Säve kyrka

Säve kyrka tros vara från 1200-talet, men byggdes ut och fick sina enastående takmålningar på 1700-talet. På denna sida kan du ta del av vad som sker i Säve: Gudstjänster, grupper och körer.

Tuve kyrka

Välkommen till denna gamla, vackra och pittoreska kyrka från 1100-talet som ligger i norra delen av Tuve - nära gränsen till Säve. En populär kyrka vid kyrkliga handlingar. Här firas gudstjänst på söndagar en gång i månaden.

Mer om våra kyrkor och lokaler

Utforska kyrkorna i Backa pastorat

På denna sida kan du ta del av kort information och en virtuell vandring av Backa pastorats sju kyrkor.

På ett dukat festbord står en vas med en ensam gul ros.

Lokaler att hyra

I anslutning till våra kyrkor finns lokaler där du kan delta i församlingslivet. Du kan även hyra lokal i samband med dop, kyrklig begravning (minnesstund) eller vid kyrklig vigsel. Föreningar, kommun och företag kan i vissa fall hyra våra lokaler. Mer information om finner du nedan.

Någon vattnar blommorna på en grav.

Kyrkogårdar

I Backa pastorat finns sju kyrkogårdar. Dessa finns i Rödbo, Säve, Tuve och Backa. Göteborgs kyrkogårdsförvaltning ansvar för skötseln av kyrkogårdarna. Om du har frågor kring gravplatser eller gravskötsel - ring 031-731 80 80.

Pågående renoveringar och byggnationer

Just nu pågår arbete vid Glöstorpskyrkan och Tuve kyrka. Stamrenovering pågår i Glöstorpskyrkan samt renoveringsarbete av Tuve kyrka och klockstapelns fasad utförs.