Vuxenväg till tro – KATEKUMENATET

Nyhet Publicerad Ändrad

Längtar du efter en tro? Söker du ett sammanhang där dina frågor och erfarenheter är utgångspunkten, inte de färdiga svaren? Då kan katekumenatet vara något för dig.

Vill du veta mer om vad kristen tro är? Kanske blev du aldrig döpt eller konfirmerad? Kanske funderar du på att bli det som vuxen istället?

Om du är nyfiken, redan har en tro eller känner dig osäker eller tveksam kan du vara med i en katekumenatsgrupp

Undervisningen och samtalen utgår från de frågor som du och de andra i gruppen har, och det finns gott om tid för gemensamma samtal. På så sätt kan du i din egen takt ta ställning till om den kristna tron och kyrkan är en plats där du kan finna fördjupning.

Katekumenatet kan leda till dop, doppåminnelse eller konfirmation men det innebär inte att du som deltagare förbinder dig att göra något av detta. Meningen är att du skall få den tid du behöver för att själv kunna ta ställning.

Vill du veta mer om katekumenatet, kanske få svar på var det finns en grupp nära dig?

Vid frågor kan du kontakta:

Susanne Bramfalk (pedagog) 0120-299 69
mail: susanne.bramfalk@svenskakyrkan.se