Foto: Illustratör: Gunnel Moheim

Att börja på nytt

Nyhet Publicerad

Första söndagen i Advent börjar vi ett nytt kyrkoår. Och visst är det en skön känsla att få lämna det gamla bakom sig och börja på nytt; att få vända blad, börja på en ny, tom sida när vi ska skriva ett nytt kapitel i vårt livs historia.

När våra datorer och telefoner strular så kan det ibland hjälpa att stänga av och starta om. Då rensas arbetsminnet från det som ligger där och stör och när maskinen startas om fungerar den ofta mycket bättre.

Tänk om vi människor också kunde göra så ibland; bara rensa bort det i våra liv som stör, som tar energi och livsglädje ifrån oss, och sedan börja om på nytt.
På kyrkans språk kallas detta för nåd och beror på Guds oändliga kärlek till oss och allt det goda han har gjort för oss genom Jesus Kristus.

Första advent Foto: Illustratör: Gunnel Moheim

I en av söndagens texter säger Jesus: Herrens ande är över mig, ty han har smort mig till att frambära ett glädjebud till de fattiga. Han har sänt mig att förkunna befrielse för de fångna och syn för de blinda, att ge de förtryckta frihet och förkunna ett nådens år från Herren.

Detta är verkligen en befrielse och ett glatt budskap, ett evangelium, att vi kan få lämna det gamla bakom oss. Vi kan be om förlåtelse för det som blivit fel och börja på nytt, gång på gång. Det finns nämligen ingen gräns för hur många gånger Gud vill förlåta oss och ge oss en ny chans. Och samma generositet får vi också visa varandra, för då blir livet mycket lättare att leva.

Vi kan därmed börja se på livet med nya ögon. Vi kan se att livet är fullt av möjligheter i stället för en massa problem och svårigheter. För problemen och svårigheterna kan förvandlas till erfarenheter och möjligheter när vi låter Gud leda oss med sin godhet.
Jag önskar alla ett riktigt gott nytt kyrkoår, fullt av nåd och nya möjligheter.

Henrik Kristing