Foto: Gustaf Hellsing / Ikon

Begravning

Att mista en anhörig, en nära vän, släkting eller bekant är något av det svåraste man går igenom i livet. Sorg och saknad föder många frågor man söker svar på. Tveka inte att ta kontakt med oss för stöd och hjälp.

Efter dödsfallet brukar man kontakta en begravningsbyrå, vars uppgift är att hjälpa till med hela planeringen av begravningen. Begravningsbyrån anmäler oftast dödsfallet till pastorsexpeditionen.

Du kan också själv ta kontakt med expeditionen eller med en präst. Det finns många saker man kan göra själv om man vill och orkar. Det finns inget som säger att man måste låta begravningsentrepenören göra allt. Du kan till exempel kontakta solist eller församlingens musiker direkt och diskutera vilken musik som önskas. Även arrangemang vid minnesstunder är sådant som man kan göra själv.

När så tid för begravningsgudstjänsten är utsedd tar prästen kontakt med dig för ett begravningssamtal. Oftast sker samtalet hemma hos den anhörige, men samtalet kan även ske till exempel på pastorsexpeditionen. Vid begravningssamtalet bestäms bland annat hur begravningsgudstjänsten skall utformas.

Begravningsgudstjänsten kan ske i någon av våra kyrkor eller gravkapell. Vill man ha en minnesstund i anslutning till begravningsgudstjänsten kan man hyra någon av våra lokaler/församlingshem för 500 kr. Bokningen sker via pastorsexpeditionen på telefon 0495 - 24 95 80.

Kyrkogård

Aspelands pastorat sköter kyrkogårdarna och begravningsverksamheten för dig, oavsett medlemskap eller livsåskådning.

Kyrkor i Aspelands pastorat

Här kan du läsa mer om pastoratets kyrkor. Klicka på bilden av önskad kyrka så länkas du vidare.

Samlingslokaler

I anslutning till våra kyrkor finns församlingshem med lokaler för uthyrning vid dop, konfirmation, vigsel och begravning, men även andra sammankomster.

Levande ljus i kyrkan

Begravning

När en människa som står dig nära dör behöver du ta hand om dig och få tid att sörja. Men kanske är det inte nog med sorgen. Kanske är du den som ansvarar för allt det praktiska kring dödsfallet – att berätta för andra, att beställa en kista och att ordna med begravningen?

Animation där en person lutar sig fram och vinkar till en annan.

Första hjälpen vid sorg

Ingen människa ska behöva vara ensam i sin sorg. Därför har vi samlat konkreta tips som gör det lite lättare för oss som medmänniskor att finnas där för någon som sörjer.