Handla För Andra

Ett konkret sätt att hjälpa människor som lever i utsatthet.

Svenska kyrkan i Askim/Billdals kyrka har ett samarbete med de lokala livsmedelsbutikerna Hemköp/Kungsporten i Billdal och ICA-Kvantum i Hovås samt organisationen PayitForward. Projektet går under namnet ”Handla för andra”.

Butikerna har upplåtit en plats för en kundvagn strax utanför kassorna där man på ett enkelt sätt kan lägga skänkta varor från vår inköpslista, som sedan delas ut till människor som lever i utsatthet i Göteborg.

Genom att handla något från vår inköpslista kan du på ett konkret sätt hjälpa människor i Göteborg som lever i stor utsatthet. Tack för din omtanke!

Projektet har fått många positiva sidoeffekter. Människor från olika delar av staden har fått mötas. Människor har funnit nya vänner samtidigt som de har känt att de utför en viktig uppgift. Diakonin, både i den lokala församlingen och andra församlingar, har fått efterfrågade varor att dela ut.

Projektet är som ett kinderägg; Människor kan på ett enkelt sätt få ge, människor får känna sig behövda och slutligen får människor i nöd hjälp - tre önskningar i ett!

Handla för andra
Foto: Affisch