Foto: Gustaf Hellsing/Ikon

Vid dödsfall

Det är en svår situation när någon som står oss nära dör. Förutom sorgen, ställs vi inför en rad praktiska uppgifter.

Sjukhuset, servicehuset eller polisen (vid olycka) ombesörjer att kroppen kommer till bårhuset och man har tid att planera begravning och gravsättning i lugn och ro.

Även om sorgen är personlig, kan det vara betydelsefullt att träffa och tala med andra i samma situation. Kontakta Pastorsexpeditionen eller ditt trossamfund om sorgegrupper.

Här finns svar på många av de frågor man möter. Du är alltid välkommen att kontakta kyrkogårdsförvaltningen om det är något du undrar över.

Dödsbevis
Oavsett vart döden inträffar, ska en läkare utfärda ett dödsbevis och skicka till det lokala skattekontoret. Skattekontoret utfärdar då ett intyg att gravsättning/kremering kan ske.

Den avlidne sveps, läggs i en kista och transporteras till bisättningsrum i väntan på begravningsceremoni och gravsättning.
Kistläggning och transport av den avlidne från bårhus till bisättningsrum beställs av dödsboet och utförs normalt av begravningsbyråerna.

Viktiga kontakter
Börja gärna med att kontakt det samfund den avlidne tillhörde. Anlita gärna en begravningsbyrå som kan hjälpa till med de praktiska frågorna och hela eller delar av begravningen. Begravningsbyrån hjälper dig att boka tid och plats för begravningen och begravningsförrättare. Begravningsbyrån betalas av dödsboet.

Arvika kommun tillhandahåller borglig begravningsförrättare (www.arvika.se) och sök begravningsförrättare om du vill välja en borglig begravning.

Gravplats väljer du genom kyrkogårdsförvaltningen, som kan visa dig möjliga alternativ.

Om du vill sköta allting själv, finns en checklista (Ordna begravning på egen hand)

Egna önskemål
Det är den avlidnes önskemål om begravning och gravsättning som i första hand ska gälla. Även om vi tror oss ha ett långt liv framför oss, skriv ned eventuella önskemål och förvara handlingarna så att de är tillgängliga för anhöriga. Tala gärna med kyrkogårdsförvaltningen, din församling eller en begravningsbyrå om vad man bör tänka på.

Mer om begravning

Läs mer om begravning

Kyrkogårdsförvaltningen i Arvika Pastorat

Post: Box 111, 671 23 Arvika
E-post: arvika.kgf@svenskakyrkan.se
Besök: Mikaeligatan
Telefon- och besökstider:
Måndag-fredag 09.00-15.00 (lunchstängt: 12.30-13.30).
E-post till Krematoriet: arvika.krematoriet@svenskakyrkan.se