Lyssna

Om oss

Arbogabygdens församling tillhör Västerås stift och omfattar både stad och landsbygd, inklusive Säterbo, Medåker och Götlunda. Som församling möter vi människor i alla livets skeden och erbjuder en öppen gemenskap rotad i den kristna tron.

Våra viktigaste uppdrag

I centrum för vår verksamhet står fyra grundläggande uppdrag: gudstjänster, undervisning, diakoni och mission. Vi strävar efter att vara en levande kyrka som förmedlar hopp och stöd genom diakonin – vårt sociala arbete, som riktar sig till både kropp och själ. Genom undervisning vill vi fördjupa och sprida kristen tro, medan vi genom våra gudstjänster skapar tillfällen för reflektion, bön och gemenskap. Mission handlar om att nå ut till människor med ett budskap om kärlek och försoning.

För många är kyrkan även en naturlig plats för livets stora ceremonier, som dop, konfirmation, vigslar och begravningar – heliga stunder som förenar människor och skapar minnen för livet.

Vår verksamhet styrs och leds av en församlingsinstruktion, ett vägledande dokument som definierar vad församlingen är och strävar efter att vara, med en tydlig vision för framtiden.

Kyrkan - en demokratisk organisation

Demokratin utgör en bärande princip i Svenska kyrkan, och detta återspeglas även i hur vår församling styrs. Kyrkofullmäktige, som består av folkvalda representanter från olika nomineringsgrupper, är vårt högsta beslutande organ. Dessa val äger rum vart fjärde år i kyrkovalet, där alla medlemmar har möjlighet att påverka kyrkans framtid. Kyrkofullmäktige utser sedan kyrkorådet, som fungerar som församlingens styrelse och ansvarar för det löpande arbetet. Detta garanterar en öppen och inkluderande organisation där varje röst räknas.

Arbogabygdens församling är en plats där tradition möter nutid, och där alla är välkomna att dela sin tro, sina frågor och sitt liv med oss.

Kontakta oss!

Har du frågor eller funderingar? Du kan maila, skicka brev eller ringa oss på expeditionen.

Personal: Vi finns här för dig!

Här hittar du kontaktuppgifter till oss som jobbar på Arbogabygdens församling och kyrkogårdsförvaltningen. Vi finns på expeditionen, i kyrkorna, på kyrkogårdar, i församlingshem och i stan. Vi finns där våra församlingsbor finns och där vi behövs.

Jobba hos oss

Lediga tjänster i Arbogabygdens församling och kyrkogårdsförvaltningen.

Medlem i Svenska kyrkan

I Svenska kyrkan finns det plats för dig som tror – eller tvivlar. För dig som längtar efter rättvisa och en bättre värld, som vill sjunga i kör, som värnar våra kyrkobyggnader och kulturarvet och för dig som vill ha gemenskap.

Välkommen till våra kyrkor och församlingshem