Foto: Johannes Frandsen/Ikon

Dop

Dopet är en glädje och fest som bekräftar att vi alla ingår i ett större sammanhang och gemenskap – en församling och en världsvid kyrka som Gud har omsorg om. Dopet är också en nådegåva som inte kräver någon motprestation. Det är en välsignelse över livet som getts oss.

Vill du döpa dig eller ditt barn i någon av våra kyrkor är du välkommen att kontakta pastorsexpeditionen, tel 042-167000,  allerums.pastorat@svenskakyrkan.se eller fylla i formuläret längre ner på sidan så kontaktar vi dig.

Låna dopklänning
Ett dop kan ske vid vilken ålder och tidpunkt som helst. Många barn som döps bär en lång vit klänning. Den långa klänningen symboliserar att dopet och den kristna tron är något att växa i. Många släkter har en egen dopdräkt som flera generationer döpts i. Men det finns inte hos alla. I Allerums pastorat finns två dopdräkter till utlåning.

Klicka här för att se dopdräkterna

Hyra församlingshem
I samband med dop, konfirmation och begravning finns möjlighet att hyra något av pastoratets tre församlingshem samt Andreasgården. Föreningar som önskar hålla årsmöte eller liknande kan också hyra lokalerna.
För information om bokning och kostnad – kontakta pastorsexpeditionen, tel. 042-167000 eller allerums.pastorat@svenskakyrkan.se

Städning och iordningsställande görs av hyresgästen. Lokalerna går inte att hyra för vigselfest, födelsedagar eller barnkalas.

Här kan du läsa mer om dopet (länk till extern sida)

Vill du låta döpa ditt barn eller själv bli döpt? Här kan du fylla i ett formulär och skicka en intresseanmälan. Vi kontaktar dig så snart vi kan!

En medarbetare i pastoratet kommer att höra av sig till dig. Vill du helst bli kontaktad på telefon eller e-post?