Foto: Saw Ah Khee Chel/LWF Myanmar/Act Svenska kyrkan

Barns rättigheter i fara när världen backar i utveckling

I 25 år har arbetet genom Världens Barn engagerat människor runt om i Sverige. För alla barns rätt till hälsa, skola och trygghet. När världen nu backar i utveckling måste vi agera.

Tillsammans har vi bidragit till att miljontals barn i världens fattigaste länder fått möjlighet till utbildning, bättre hälsa och trygghet. Möjlighet att skapa sin framtid. Men enligt FNs
utvecklingsprogram backar nu världen i mänsklig utveckling, vilket riskerar
att få stora konsekvenser.

• För första gången på 20 år ökar barnarbete i världen och det främst bland barn mellan 5 och 11 år.
  • Aldrig förr i modern tid har så många människor tvingats att lämna sina hem. Mer än en
    tredjedel av dem är barn – och det är få situationer som påverkar barns rättigheter så mycket
    som att vara på flykt.
  • Allt fler barn går och lägger sig hungriga. Mer än vart femte barn i världen är drabbat av
    undernäring och varje minut dör ett barn under fem år på grund av sjukdomar orsakade av brist
    på rent vatten och sanitet.

Kampanjen Världens Barn har sedan 1997 varit en del av det arbete som genomförs för att världen ska utvecklas och nå de gemensamma mål vi satt till 2030. Det är en utveckling som riskerar att gå förlorad på grund av pågående konflikter, fattigdom och klimatförändringar.

Att så många barn nu befinner sig på flykt eller i andra utsatta situationer har sin grund i de
gemensamma utmaningar vår värld står inför: Det handlar om väpnade konflikter, både i vårt närområde och i andra delar av världen. Konflikter som leder till att samhällen slås sönder och att människors möjligheter till framtid och trygghet raseras. Men det handlar också om de stora konsekvenser vi nu ser av klimatförändringarna, där torka, stormar och översvämningar påverkar barns tillgång till mat, rent vatten och överlevnad. Ett exempel är Pakistan, där en tredjedel av landet legat under vatten. Ett annat är länderna på Afrikas horn, där torka och brist på tillgång till mat lett till att 20 miljoner människor nu är i behov av hjälp.

Vi möter varje dag barn och unga som befinner sig i dessa situationer – och vi hör deras tankar om framtiden. För Julia i Moçambique är hennes viktigaste framtidsfråga att ha rätt att bestämma över sin egen kropp. För Simon i Kenya är det att få gå i skolan, trots en funktionsnedsättning. För Anisha i Nepal att få tillgång till rent vatten, som inte gör henne sjuk och för Asma på flykt i Libanon att slippa arbeta. För Farita i Kambodja att alla elever i hennes skola ska få kunskap om hur man överlever en storm eller översvämning. Själv miste hon sin vän som drunknade då skolvägen täcktes av vatten.

Tillsammans har vi ett gemensamt ansvar för barns rättigheter och vårt engagemang visar att det går att skapa förändring. Under många år har barns situation stärkts inom en rad områden, men nu går utvecklingen åt fel håll och det måste vi sätta stopp för. Följderna av att inte agera är alldeles för kostsamma i pengar, lidande och förlorade framtidsdrömmar.
Därför går vi samman i kampanjen Världens Barn för att belysa och förbättra barns rättigheter och liv. Och vi är inte ensamma. Tillsammans med tiotusentals ideella krafter runt om i landet visar vi att barns rätt till hälsa, skola och trygghet – rätten till en framtid – är det viktigaste uppdrag som världen har.

Erik Lysén, Chef Act Svenska kyrkan
Louise Lindfors, Generalsekreterare Afrikagrupperna
Martina Hibell, Generalsekreterare Barnfonden
Mattias Brunander, Tf Generalsekreterare Diakonia
Daniel Grahn, Generalsekreterare Erikshjälpen
Johanna Davén, Generalsekreterare IOGT-NTO-rörelsen
Mohamed Ibrahim, Generalsekreterare Islamic Relief
Josephine Sundqvist, Generalsekreterare Läkarmissionen
Niclas Lindgren, Direktor PMU och Ordförande Riksinsamlingen
Helena Thybell, Generalsekreterare Rädda Barnen
Martin Ärnlöv, Generalsekreterare Svenska Röda Korset
Andreas Stefansson, Generalsekreterare Svenska Afghanistankommittén
Anna Nilsdotter, Generalsekreterare WaterAid Sverige
Anna Tibblin, Generalsekreterare We Effect

En grupp människor springer mot kameran. Det står Världens Barn eller Act Svenska kyrkan på deras kläder.

Världens Barn

Världens Barn är Radiohjälpens största insamling och genomförs av Sveriges Television och Sveriges Radio P4 i samarbete med 13 svenska organisationer, varav Act Svenska kyrkan är en av dem.