Magra kor letar efter föda i torr mark.

Torkan på Afrikas horn förvärras

Nyhet Publicerad Ändrad

ACT-alliansen, där Act Svenska kyrkan ingår, larmar att situationen på Afrikas horn närmar sig ett riktigt nödläge. Torka och missväxt har gjort att människor riskerar att dö av svält. Act Svenska kyrkan går in med mer stöd.

På två år har antalet personer i världen som lever med matosäkerhet fördubblats från 135 miljoner till 276 miljoner människor, och antalet som lever under svältförhållanden har ökat med 500 procent globalt sedan 2016. Det här nämner FN:s generalsekreterare i ett nytt uttalande för att tydliggöra hur kriget i Ukraina i kombination med coronapandemin förvärrat situationen i vår värld, inte minst i stora delar av Afrika.

På Afrikas horn ser torkan som vi rapporterat om tidigare nu ut att kunna bli riktigt svår under kommande sommarmånader.

– Det talas om den värsta torkan på 40 år. I kombination med stigande matpriser till följd av kriget i Ukraina är situationen akut, säger Else Berglund, humanitär chef för Act Svenska kyrkan.

15 miljoner människor påverkas

ACT-alliansen har publicerat en ”alert” för att uppmärksamma världen på att det nu råder verkligt allvar. Somalia, Etiopien och Kenya är tre av de länder som i olika utsträckning påverkas, och många platser har nu sett en dålig regnsäsong för tredje eller till och med fjärde året i rad. Runt 15 miljoner människor drabbas, och uteblivna skördar håller på att leda till säkerhetskriser.

– Ukrainakrisen är allvarlig och behoven enorma. Men vi får inte glömma andra kriser, säger Else Berglund.

Act Svenska kyrkan jobbar både långsiktigt och humanitärt på Afrikas horn. Akuta matransoner har delats ut där situationen varit riktigt allvarlig, men man jobbar även med utbildning och nödvändiga verktyg för klimatsmarta och hållbara odlingar. Dessutom arbetar man för att det ska finnas alternativa inkomstmöjligheter som inte är så beroende av jordbruk för att människor lättare ska kunna försörja sig under torrperioderna.

Men i och med den förvärrade situationen kommer Act Svenska kyrkan att gå in med ytterligare stöd i regionen under sommarmånaderna.

Din gåva behövs för att vi tillsammans ska kunna göra skillnad.