kampanjbild på flicka med lockigt hår. Till vänster i bild mycket himmel.
Foto: Foto: Jesper Wahlström/Ikon

Rekordresultat för julinsamlingen

Nyhet Publicerad Ändrad

Under Act Svenska kyrkans julinsamlingen 2019 samlades 42,6 miljoner in, vilket är ett av de bästa resultaten någonsin.

- Det är fantastiskt roligt med sådant fint resultat och vi är tacksamma för alla gåvor och för det enorma engagemanget runt om i landet. Det här gör det möjligt för oss att fortsätta göra skillnad för människor runt om i hela världen, säger Eva Pérez Järnil, insamlingschef för Act Svenska kyrkan.

- Julinsamlingen lyfte fram de orättvisor och övergrepp som flickor drabbas av enbart på grund av att de är just flickor. Något som vi aldrig kan acceptera, säger hon.

Act Svenska kyrkan stödjer humanitära insatser och projekt över hela världen för att stärka flickor och kvinnors rätt till god hälsa, värdighet och makt över sitt eget liv. Julinsamlingen pågick från Första advent till Trettondagen.