Oro i Filippinerna inför väntat vulkanutbrott

Nyhet Publicerad Ändrad

Askmoln fyller luften i Manila och ett befarat större vulkanutbrott riskerar nu att drabba bland annat de barn som får stöd genom Act Svenska kyrkans verksamhet.

Act Svenska kyrkan stödjer sex lokala partner i Filippinerna, bland annat flera barnrättsorganisationer, och har beredskap att agera vid behov med anledning av det vulkanutbrott som befaras ske. Det var i söndags som den aktiva vulkanen Taal började spy ut askmoln och fyllde luften i den Filippinska huvudstaden Manila av tung aska. Skolor och offentliga verksamheter har hållits stängda.

- Ett pojkhem som drivs av en av barnrättsorganisationerna vi arbetar med klarade sig denna gång, men pojkarna riskerar nu att drabbas hårt.  Den här gång blåste vindarna så att hemmet slapp få askmolnet över sig, men vid ett större utbrott är risken stor att barnen drabbas. Och då är det kanske inte bara aska i luften, utan även stenar och giftiga gaser med mera, säger Ingrid Bergenholm-England, programhandläggare vid Act Svenska kyrkan,  som står i kontakt med lokala partners i Filippinerna.

Det som befaras vid ett större utbrott är giftiga gaser, aska som färdas i hundratals kilometer i timmen  och en möjlig tsunami.  Vulkanen är belägen cirka 7 mil söder om Manila. Tidigare i veckan rapporterades om att över 15 000 människor hade tvångsevakuerats.

Act Svenska kyrkan kan genom samarbetet inom ACT alliansen snabbt bidra genom lokala partners och med humanitärt stöd. Vi följer utvecklingen.