Flyktingläger i Sudan.
Foto: NCA/Kristin Berg

Omfattande stöd till etiopiska flyktingar

Nyhet Publicerad Ändrad

Act Svenska kyrkan beviljas fem miljoner kronor från Sida för att kunna ge stöd till de tiotusentals människor som flytt till Sudan undan strider i Etiopien. De humanitära insatserna handlar bland annat om att bistå med rent vatten samt att motverka våld och övergrepp mot kvinnor och barn.

Act Svenska kyrkan har många års erfarenhet av långsiktigt utvecklingsarbete i regionen samt av att reagera på humanitära situationer i Sudan och Etiopien. Flera lokala partner finns på plats med stödinsatser.

- Act Svenska kyrkan har också har en lång historia av att arbeta i både Sudan och i Etiopien med god förståelse för det regionala sammanhanget, utmaningar och lokala partners förmåga att svara på den akuta kris som nu uppstått, säger Else Berglund, chef för Act Svenska kyrkans humanitära enhet.

Siffran ökar dagligen

Sedan väpnade strider tidigare i november utbröt i Tigray-regionen har uppskattningsvis över 40 000 flyktingar flytt till Sudan, en siffra som ökar dagligen. Act Svenska kyrkans lokala partner på plats, Norska Kirkens Nodhjelp, beskriver hur gravida kvinnor, familjemedlemmar som skilts åt från varandra under flykten samt sjuka och äldre människor är särskilt utsatt i lägren. Många människor som tagit sig till Sudan över gränsen behöver så kallat psykosocialt stöd efter svåra upplevelser och samtliga är i stort behov av humanitärt stöd.

Porträttbild kvinna med glasögon och lockigt hår.
Else Berglund, chef humanitära enheten vid Act Svenska kyrkan. Foto: Gustaf Hellsing

Act Svenska kyrkan kan tack var samarbetet med lokala partner på plats och med hjälp av Sida-medel nu snabb gå in med stöd i form av att säkra tillgången till rent vatten och diverse åtgärder inom sanitet och hygien, exempelvis att erbjuda flyktingar möjlighet att tvätta sig.

Människor flyr åter

Dessutom sker en särskild satsning på kvinnor och flickor för att minska risken för genusbaserat våld i lägren samt på att upptäcka barn i särskilt behov av psykosocialt stöd.

- Jag har själv arbetat med etiopiska flyktingar i Sudan under 80-talet. Att människor återigen tvingas fly från Etiopien till Sudan är djupt tragiskt,säger Else Berglund, som betonar att behoven är fortsatt stora.

- Det här är en konflikt som riskerar att växa till en enorm humanitära katastrof om inte omvärlden agerar, säger hon.

Enligt FN:s flyktingorgan UNHCR håller striderna i Etiopien på att utveckla sig till en omfattande humanitär kris. Konflikten i regionen Tigray är inne på tredje veckan och omkring 2600 flyktingar rapporteras nu komma dagligen till Sudan, en siffra som periodvis under november varit uppe i 4 000 dagligen.