Foto: GOPA-DERD

Nödrop – jordbävningarna i Mellanöstern

Många människor har drabbats hårt av jordbävningarna i Syrien och Turkiet. Behoven är stora och fortsätter att öka. Våra lokala partner finns på plats och ser till att människor får skydd, mat och vatten. Din gåva behövs!

Genom samarbetspartner i norra Syrien genomför Act Svenska kyrkan insatser för att lindra det akuta nödläge som uppstått.

– Insatserna handlar till en början om förnödenheter som mat och vatten samtidigt som vi ser till att människor kan söka skydd från kylan. Vi för dialog med våra partnerorganisationer för att snabbt kunna utveckla stödet i linje med behov som uppstår, säger Else Berglund, humanitär chef för Act Svenska kyrkan.

Filtar, madrasser, hygienkit, medicin och varma mål mat behövs i stora mängder när människor söker sig till kyrkor och moskéer för att undkomma kylan. Många som räddats ur rasmassorna hade knappt några kläder på sig efter att jordbävningarna slagit till under natten.

Bild på Else Berglund
Else Berglund, humanitär chef för Act Svenska kyrkan Foto: Gustaf Hellsing/Ikon

Psykosocialt stöd

Skyddsanordningar har gjorts i ordning och i dessa har vår lokala samarbetspartner börjat erbjuda psykosocialt stöd till barn. Många av barnen har mist sina föräldrar och partner utreder i nuläget var dessa barn ska få bo härnäst.

Vår partnerorganisation arbetar i hela Syrien och konstaterar att många människor rört sig bort från de direkt drabbade områdena till andra städer för att söka skydd. Behoven ökar även där.

Värsta jordbävningarna på över 70 år

Det var under natten mot måndagen den 6 februari som norra Syrien och sydöstra Turkiet drabbades av en jordbävning med magnituden 7,8 på richterskalan. En till, nästan lika kraftig jordbävning kom senare samma dag. Även andra länder i regionen har drabbats. Tusentals människor har konstaterats döda, och antalet bekräftade dödsfall ökar ständigt. Måndagens jordbävningar är de kraftigaste i området sedan 1930-talet, och fler än 500 efterskalv har resulterat i att allt fler byggnader rasat.

Ett ovanligt kallt vinterväder innebär att situationen försvåras ytterligare, i ett område som dessutom redan befinner sig i en akut humanitär kris.

Mer hjälp kommer att behövas

Vi vädjar nu om gåvor till våra medmänniskor som drabbats hårt av jordbävningarna. Behoven är stora och förväntas öka. Många människor i Syrien förvarade sina besparingar i form av kontanter i hemmet. De vars hem kollapsat har därmed förlorat sina pengar, och vår partner ser ett kommande behov av ekonomiskt stöd. Förhoppningen är också att kunna restaurera lägenheter, sjukhus och skolor så snart som möjligt, men det förutsätter att pengar kommer in.

Else Berglund berättar i P4 Uppland om arbetet på plats i Syrien. (10 februari)

Act Svenska kyrkans katastrofinsatser pågår på flera platser i världen och din gåva används där den behövs mest. Ge din gåva via formuläret eller genom om att swisha till 9001223. Skriv AKUT i meddelandefältet.

Engagera dig

Du kan engagera dig på flera sätt för att stötta människorna i det jordbävningsdrabbade området.

Katastrofinsatser

Krig, svält och naturkatastrofer slår sönder miljoner människors tillvaro varje dag. Act Svenska kyrkan samarbetar med partner runtom i världen som finns på plats både före, under och efter katastrofen.

Nödrop - ökat stöd till Syrien efter jordbävningarna

Jordbävningarnas konsekvenser i Syrien och Turkiet är ofattbara. Akuta insatser fortsätter. Våra lokala partner inom ACT-alliansen finns på plats och ser till att människor får skydd, mat, vatten, palliativ vård och psykosocialt stöd. Din gåva behövs idag!

Två majskolvar mot blå himmel

Livräddare i fält

Mat är en mänsklig rättighet, ändå går miljoner människor på jorden hungriga. Det är en fråga om fördelning – vi delar inte lika på resurserna.