Foto: CONCORD Sverige

Stort engagemang för #räddabiståndet

Politiska företrädare vid Sveriges riksdag fick torsdagen den 22 september ta emot 20 431 namnunderskrifter för ett fortsatt starkt bistånd. Stort tack till alla er som skrev under vårt upprop. - Det är en tydlig signal på att vi är många som värnar internationell solidaritet, säger Eva Ekelund, policychef på Act Svenska kyrkan.

Inför valet den 11 september mobiliserade Act Svenska kyrkan tillsammans med en lång rad organisationer för att försvara Sveriges bistånd genom initiativet #RäddaBiståndet. Act Svenska kyrkan har även förespråkat En hundradel för världen utifrån en kristen utgångspunkt tillsammans med andra trosbaserade organisationer.

Nu är riksdagsvalet avgjort och uppropet Rädda biståndet avslutat. Sverige har en ny riksdagsmajoritet och just nu pågår regeringsförhandlingar.

- Sverige har råd att ge en procent av bruttonationalinkomsten (BNI) i bistånd. I en värld som drabbas av krig, konflikter och en accelererande klimatkris behövs biståndet mer än någonsin. Det är en investering i allas vår framtid, säger Eva Ekelund som fanns på plats utanför riksdagen för att överlämna namnunderskrifterna.

Maria Nilsson, liberalernas partisekreterare, var en av dem som fick ta emot namnunderskrifterna och hennes budskap var tydligt:

- Liberalerna har hela tiden värnat enprocentsmålet och kommer att fortsätta värna det.

Hans Wallmark, utrikespolitisk talesperson för moderaterna, uppvaktades också och tackade för engagemanget:

- Jag vet att det är genuint, att det är folkligt förankrat. Det är viktigt för Sverige att vi har ett engagerat civilsamhälle för en annan värld. Även om vi inte håller med varandra i sak om 1% av BNI så vill jag från Moderaternas sida uttrycka en otroligt stor tacksamhet för ert engagemang.

I samband med riksdagens öppnande kommer Act Svenska kyrkan att presentera sina biståndspolitiska prioriteringar inför den nya mandatperioden.