logotypen Act now for climate justice.

Krav för klimaträttvisa överlämnades

Över 13 000 namnunderskrifter har samlats in i Sverige av bland annat Act Svenska kyrkan, för att sätta press på makthavarna under klimattoppmötet COP26 i Glasgow. Nu har namnen överlämnats till klimattoppmötet vid ett interreligiöst evenemang i St George's Tron i Glasgow.

–  Låt alla dessa namnunderskrifter sätta tonen för förhandlingarna under COP26 och visa på vikten av klimaträttvisa. Vi är många som vill att klimatnödläget får högsta prioritet, säger Amanda Björksell kampanjsamordnare för klimaträttvisa.

Sedan sommaren har Act Svenska kyrkans namninsamling för klimaträttvisa spridits över landet och 13 000 namn har samlats in. Namnunderskrifterna överlämnades tillsammans med över 150 000 underskrifter, ställningstaganden och framställningar från hela världen för att sätta press på beslutsfattarna.

Act Svenska kyrkan fortsätter att vara på plats i Glasgow och bevaka förhandlingarna och besluten som tas där förhoppningsvis makthavarna lever upp till de krav som ställdes i namninsamlingen.