Filippinerna efter tyfonen Rai
Foto: TT

Katastrofläge i Filippinerna

Till följd av Tyfonen Rai har flera städer i Filippinerna gått in i katastrofläge.

Filippinerna är ett land som ofta drabbas av extremväder och forskarna menar att klimatförändringarna gör katastroferna allt värre. Nu har mer än 600 000 personer tvingats lämna sina hem och över 1,8 miljoner är i behov av stöd efter förra veckans tyfon.

Behovet av gåvor till katastrofinsatser är stort och gåvorna går där behoven är störst.

Genom lokala samarbetsorganisationen NCCP, National Council of Churches in the Philippines, är Act Svenska kyrkan på plats och stöttar upp de basala behov människor har just nu, såsom vatten, mat, tak över huvudet och hygienartiklar.

Filippinerna drabbas årligen av extremväder och är samtidigt det nionde värst drabbade landet vad gäller de senaste decenniernas klimatförändringar. Det är därför viktigt att i arbetet även se hur vi kan ge stöd för att skapa motståndskraft och förebygga katastrofer. Act Svenska kyrkan stöttar lokala samhällen i deras arbete för att öka människors egen kapacitet att hantera katastrofer som denna. Tillsammans med NCCP arbetar Act Svenska kyrkan långsiktigt med dessa frågor sedan många år tillbaka.

Behovet av gåvor till Katastrofinsatser är stort. Gåvorna används där behoven är störst.