Bild på personer som går i skogen med ryggsäckar samt logotypen för Pilgrim's Walk for Future
Foto: Johannes Frandsen/Ikon

Hur långt är du beredd att gå för en hållbar planet?

Den 18 juli startar en pilgrimsvandring, Pilgrim’s Walk for Future, från Vadstena med målet att nå fram till det stora klimatmötet COP26 i Glasgow, Skottland i början på november. En vandring för klimatet går dock att göra precis när och var som helst. Här får du tips på hur du kan delta i manifestationen för en hållbar framtid.

Act Svenska kyrkan deltar under sommaren och hösten i den internationella vandringen Pilgrim’s Walk for Future. Syftet är att sätta klimatet främst på agendan. Med på vandringar har vi fem krav till beslutsfattarna och längs vägen samlar vi namnunderskrifter att överlämna till beslutsfattarna på klimatmötet.

Alla kan inte gå till Glasgow men alla kan ta ställning för klimatet. Under sommaren och hösten arrangeras både kortare och längre pilgrimsvandringar för klimatet runt om i Sverige. Du kan hoppa på en likaväl som att arrangera en själv.

Varför pilgrimsvandring?

En pilgrimsvandring uppmuntrar till egen reflektion. Under vandringen kan vi som enskilda individer ta egna steg för klimaträttvisa och hållbarhet.  Det blir ett symboliskt ställningstagande i frågan: hur långt är just jag beredd att gå för klimatet? Samtidigt är det en vandring vi gör tillsammans. Vi måste hjälpas åt att förändra vårt sätt att leva för att uppnå nollutsläpp av växthusgaser senast år 2050. Vandringen blir därför både en protest och en inre pilgrimsresa i våra egna liv. En vandring som ger hopp för framtiden.

Walk for future

På sidan walkforfuture.se kan du hitta alla vandringar, registrera din egen samt få praktiska tips och alla uppdateringar kring den stora vandringen till Glasgow.

Reflektera tillsammans med andra

Människor på många platser i världen är redan mer drabbade av det akuta nödläget än vad vi är i Sverige. Act Svenska kyrkan har samlat berättelser från våra samarbetspartner och rättighetsbärare runt om på jorden. Varför inte lyssna på en inspelad reflektion under din vandring för att höra hur någon i ett annat land upplever klimatutmaningen?

En grupp människor går på en väg.

Walk and talk

Vandra, reflektera och samtala om klimatet i en ”walk and talk”. Lyssna på reflektioner från personer runt om i världen som engagerar sig för klimaträttvisa.