Tre män. En håller i ett barn.
Foto: Diego Radames/TT

Hundratusentals internflyktingar i Afghanistan i akut behov av stöd

Nyhet Publicerad Ändrad

Sedan maktövertagandet i Afghanistan i helgen har kring 500.000 människor tvingats bli flyktingar i sitt eget land.

Act Svenska kyrkan är genom samarbetspartner på plats i Afghanistan och arbetar för att bistå internflyktingarna på bästa sätt; med mat, vatten och tillfälligt tak över huvudet.

Vi har genom våra partnerorganisationer i Afghanistan arbetat i landet i mer än 30 år under extremt komplexa förhållanden. Vi följer noga de pågående förändringarna i landet och försöker hitta säkra sätt att fortsätta arbetet för civilbefolkningen, utan att riskera de anställdas säkerhet.

Genom en gåva till Act Svenska kyrkans katastrofarbete kan du vara med och bidra. Act Svenska kyrkan stödjer humanitära insatser över hela världen och behov av gåvor till våra katastrofinsatser är stort.

Fler sätt att ge

Swisha valfritt belopp till 900 1223