Prorträttbild av Johannes Pethrus JP Mokgethi-Heath
Foto: Magnus Aronson/Ikon

Fullkomlig Covid-19-vaccinering kräver undantag i patentreglerna

Sverige måste ta ställning för undantag för patentreglerna så att vaccin kan nå alla och coronapandemin få ett slut.

- Act Svenska kyrkan välkomnar USA:s stöd till förslaget om tillfälligt undantag för patentreglerna som ska möjliggöra en ökad produktion av covidvaccin. Beskedet är oerhört viktigt med tanke på att USA tillsammans med EU och Storbritannien har motsatt sig detta under lång tid.

Det säger JP Heath, policyrådgivare för hiv och teologi vid Act Svenska kyrkan. Han menar att dagens besked är ett stort steg, men att det fortfarande finns flera hinder mot en kraftigt ökad vaccinproduktion. Bland annat visar erfarenheter från liknande situationer i arbetet mot hiv och aids att motståndet från läkemedelsföretagen kan vara mycket starkt, säger JP Heath. Sverige har också en viktig roll, inom EU.

- Act Svenska kyrkan välkomnar Sveriges stora stöd till covax-initiativet. Men vi menar att Sverige behöver bli djärvare och ta ställning för undantaget från patentreglerna i Världshandelsorganisationen. Coronaviruset känner inga nationella gränser. I en värld av grannar är ingen av oss säker innan alla är säkra.

Fader JP Heath är en av 150 religiösa ledare som i förra veckan undertecknade ett internationellt upprop för rättvis fördelning av vaccin, där frågan om patentregler också nämndes. De religiösa ledarna påpekar i uppropet att coronapandemin på ett tydligt sätt har visat att vi alla är beroende av varandra för att kunna stoppa smittan och att de rika länderna har ett moraliskt ansvar att nå alla människor, i alla länder, med vaccinering. JP Heath är en av fyra svenska undertecknare och bland undertecknarna finns bland andra Anglikanska kyrkans ärkebiskop.

Här kan du läsa hela uttalandet: https://reliefweb.int/report/world/world-religious-leaders-call-massive-increases-production-covid-vaccines-and-end