Ett collage med 24 bilder som visar exempel på engagemanget för julinsamlingen

Stickat, hembakat, grötlunch och perrongkaffe – Julinsamlingen engagerar

Nyhet Publicerad Ändrad

Just nu pågår Act Svenska kyrkans årliga julinsamling som skapar stort engagemang runt om i landet.

I Caroli församling i Borås har man till exempel placerat ut Julinsamlingens swishnummer på caféer över hela staden. I Kropps församling utanför Helsingborg har man pysslat och sålt söta små änglar av virkade gamla dukar, och i Backa församling i Göteborg har man sålt över hundra ljusaskar vid söndagsgudstjänsterna. Tillsammans är vi på väg mot insamlingsmålet på 50 miljoner kronor!

– Skadliga traditioner som tvångsäktenskap, könsstympning och andra övergrepp måste upphöra! Vi som kyrka kan göra stor skillnad i den här typen av frågor. Det är inspirerande att se alla goda krafter som engagerar sig i kampanjen och kämpar tillsammans för att nå insamlingsmålet. Det säger Susanna Olivin, kampanjledare för Act Svenska kyrkans julinsamling.

Kampanjen pågår fram till trettondedag jul och insamlingsaktiviteterna har hittills varit många. Konserter, livesändningar, grötluncher, perrongkaffe, julmarknader, kakbufféer, informationsbord, uppesittarkvällar, försäljning av prästost, virkat, hembakat och mycket mycket mer. Tack vare alla engagerade kan vi tillsammans bryta skadliga traditioner och sprida hopp till medmänniskor runt om i världen.

Under hastaggen #ActSvenskakyrkan, #BrytEnTradition och #Julinsamlingen kan du via sociala medier följa engagemanget i landet.