Kampanj bild visar grafik över jorden, där halva är dag och andra halvan natt

Dela lika-dagen den 20 mars

Vid vårdagjämningen den 20 mars, när dag och natt är lika långa, vill vi på Act Svenska kyrkan uppmärksamma världens orättvisa fördelning av makt och resurser. Vi kallar dagen för Dela lika-dagen!

Vad innebär då att dela lika i detta sammanhang? I fastans tid innebär det att avstå något av mitt eget och ge till dem som bättre behöver det. Genom att ge en gåva till Act Svenska kyrkan kan du vara med och bidra till en mer rättvis värld och till att människor på flykt från kriget i Ukraina får matleveranser. Fasteaktionen är ett tillfälle att samla alla goda krafter för människors rätt till en värld utan krig, hunger och fattigdom.

Kriget i Ukraina påminner oss om att hunger även drabbar människor i vårt närområde. Dela med dig genom att swisha halva beloppet för något du köper under Act Svenska kyrkans fasteaktion. Det kan vara en kaffe, lunch eller varför inte halva matkassen. Det blir en gåva som gör skillnad!

Swisha din gåva till 900 1223.

Split screen bild där det på halva bilden är natt och på andra halvan dag. Gul text: Dela lika rädd liv

Vårdagjämning, Dela lika-dagen

Den 20 mars uppmärksammar Act Svenska kyrkan världens orättvisa fördelning av mat, makt och resurser. Vi kallar dagen för Dela lika-dagen.

Två majskolvar mot blå himmel

Livräddare i fält

Mat är en mänsklig rättighet, ändå går miljoner människor på jorden hungriga. Det är en fråga om fördelning – vi delar inte lika på resurserna.