Ärkebiskopen besökte norra Irak

Utsatta minoriteters svåra situation i norra Irak var fokus när Svenska kyrkans ärkebiskop Antje Jackelén under fem dagar besökte flera mindre byar i just Norra Irak.

På grund av säkerhetsläget kommunicerades inte resan förrän efter hemkomsten i förra veckan, då Antje Jackelén intervjuades om resan av bland annat tidningen Dagen:

– Det finns en stor vrede över allt som hänt, och en stor frustration. En ung kvinna sa, på utsidan ser jag levande ut, men på insidan känner jag mig helt död. De unga flyktingar vi har mött undrar var deras framtid är. Vågar de flytta tillbaka hem, eller måste de lämna landet?

Ärkebiskopen gjorde resan tillsammans med en delegation från Kyrkornas världsråd som bestod av kyrkoledare från USA, England, Sydafrika, Australien, Syrien, Norge, Sverige, Tyskland.

Syftet var att få möjlighet att samtala med lokala kyrkoledare i Irak, träffa flyktingar och visa sitt stöd och engagemang för utsatta kristna, och andra minoriteter.

Svenska kyrkan bidrog till en rapport som i höstas lyfte frågan om vad humanitära aktörer kan göra för att bättre skydda minoriteter i och från Syrien och Irak.  Svenska kyrkan arbetar också tillsammans med lokala partners för att utsatta kristna, och andra minoriteter, ska få stöd och kunna bo kvar i regionen.