Kor vaktas på en torr betesmark.
Foto: Magnus Aronson /Ikon

Alla har rätt till ett värdigt liv

Vi lever under samma himmel, och delar alla rätten till ett tryggt och värdigt liv. Ändå ökar fattigdom, utsatthet och hunger i världen. Pågående kriser i världen förvärrar dessutom situationen för människor som redan lever i utsatthet.

Global matkris

FN varnar för att världen står inför en matkris. Människor som redan lever i fattigdom drabbas hårt av att tillgången på vete, gödsel och bränsle begränsas. Bland annat är minst 50 länder beroende av Ryssland och Ukraina för 30 procent av sin veteförsörjning.

Förutom vete är det i synnerhet majs och solrosolja som omvärlden nu får brist på i matväg. Coronapandemin och klimatförändringarna hade redan tidigare lett till skenande matpriser, och kriget i Ukraina förvärrar utvecklingen.

Konfliktdrabbade nationer utan marginaler i Afrika, Mellanöstern och övriga Asien drabbas hårt. Miljoner människor riskerar att hamna i akut hungersnöd. Din gåva behövs!

Allvarligt läge på Afrikas horn

Torrperioden på Afrikas horn är den värsta på över 40 år. Tidigare i år larmade FN att 14 miljoner människor i Etiopien, Kenya och Somalia hotades av svält. Fem miljoner av dem är barn.

En redan utsatt del av världen riskerar nu att drabbas än hårdare när effekterna av kriget i Ukraina förvärrar situationen. Läget är akut.

Act Svenska kyrkan arbetar för att möta de akuta behoven, men även förebyggande och långsiktigt i regionen. Det kan handla om utbildningar i hållbart jordbruk, distribution av tåligare grödor och skapandet av spargrupper som ger deltagarna större ekonomisk frihet.

Exempel på hur din gåva gör skillnad

• 100 kr räcker till utbildning för en jordbrukare i Etiopien. Utbildningen ger kunskap om klimatanpassat växelbruk, trädplantering och vattenbevarande jordbruksmetoder.
  • 150 kr ger 24 barn näringsersättning som räddar liv vid undernäring.
  • 280 kr räcker till ett matpaket vid gränsen mellan Ungern och Ukraina (mjöl, ris, olja, gryn, kött- och fiskkonserver, mjölk, mörk choklad, pasta, ärtor, kakor).

Act Svenska kyrkan arbetar för rättvis och hållbar försörjning för människor som lever i utsatthet, fattigdom och i klimatnödläge.

Erik Lysén, chef för Act Svenska kyrkan

Risk för ett instabilare Syrien

Situationen i importberoende länder som Egypten, Libanon, Syrien, Yemen och Tunisien förvärras snabbt när världen brottas med flera pågående kriser. I just Syrien, där matpriserna redan innan kriget i Ukraina hade ökat med 86 procent jämfört med förra året, är risken nu stor för ökad instabilitet i landet.

En torrperiod under 2021 resulterade i att landets inhemska veteproduktion minskade med mer än 60 procent jämfört med 2020. Att vetepriserna nu stiger igen förvärrar en redan svår situation ytterligare.

Ge en gåva för allas rätt till ett värdigt liv

En gåva till Act Svenska kyrkan är en gåva för en rättvisare framtid, där fler människor har tillgång till mat, rent vatten, sjukvård och utbildning – och själva kan påverka sina liv.

Act Svenska kyrkan kämpar för alla människors rätt till ett tryggt liv. Genom lokala partnerkyrkor och organisationer finns vi på plats med 300 projekt i ett 40-tal länder. I mörka stunder kan vi tillsammans sprida hopp och medmänsklighet.

Din gåva gör skillnad. Swisha till 900 1223.

Oroande utveckling i Mellanöstern

Coronapandemin och klimatförändringarna hade redan orsakat en svår situation i bland annat Mellanöstern. Med kriget i Ukraina förvärras nu läget för många människor som lever i utsatthet.

Tre barn med skolväskor på ryggen. De ler och ser glada ut.

Bli månadsgivare – förändra liv varje dag

Med en liten gåva varje månad kan du bidra till att fler barn får gå i skolan, att människor som flyr från krig får skydd och att fler kan ta sig bort från fattigdom.

Katastrofinsatser

Krig, svält och naturkatastrofer slår sönder miljoner människors tillvaro varje dag. Act Svenska kyrkan samarbetar med partner runtom i världen som finns på plats både före, under och efter katastrofen.