Akut läge i Syrien

Människor flyr nu återigen för sina liv i norra Syrien. Många är i stort behov av skydd, mat och tak över huvudet. Act Svenska kyrkan arbetar tillsammans med lokala krafter för att möta de mest akuta behoven i regionen.

Runt 700 000 civila befinner sig på flykt undan striderna i Idlibprovinsen, enligt FN. Det råder stor brist på mat och vatten. Många tvingas sova under bara himmel. Under 2020 skjuter Act Svenska kyrkan till ytterligare 4 miljoner kronor till insatser i norra Syrien.

- Situationen är oerhört svår för civilbefolkningen och behovet av stöd är stort. Många är också utmattade efter att under så lång tid ha levt med konflikt och krig som en del av sin vardag. Skolor och sjukhus har  bombats i vissa områden och många människor är närmast desperata, säger Rania Salameh, humanitär handläggare vid Act Svenska kyrkan.

Läs mer om vårt arbete i Syrien.