Hus svårt drabbade av Tyfon.
Foto: OCHA/G.Arevalo

Akut läge i Filippinerna efter tyfon

Act Svenska kyrkan går nu in med humanitärt stöd efter tyfonen Gonis svåra framfart över Filippinerna. Fler miljoner människor har drabbats, många är hemlösa, dödssiffran befaras stiga och oron är dessutom stor att pandemin får nytt fäste.

DIN GÅVA GÅR BLAND ANNAT TILL:

Mat och rent vatten.

Tak över huvudet för de många miljoner människor som har blivit hemlösa.

Hygien-kit som innehåller tvål, handdesinfektion, tandborstar och tandkräm.

Supertyfonen har medfört enorma skador och översvämmat stora områden. Hus har begravts under lera och stenar och kraftledningar har slitits ner. Ovädret beskrivs som det kraftigaste världen har sett i år och nu växer oron även för att massevakueringarna och den svåra situationen ska resultera i ökad smittspridning av covid-19. Omkring en miljon människor uppskattas ha evakuerats till tillfälliga center och hundratusentals har blivit hemlösa.

- Det är svårt för människor att hålla avstånd och hur isolerar man sig när man inte ens har ett hem. Det är som vanligt de allra mest utsatta som drabbas hårdast vid katastrofer som denna, säger Elvira Sörman Laurien vid Act Svenska kyrkans humanitära enhet

PÅMINNER OM Haiyan

Filippinerna, som ofta drabbas av tyfoner, har drabbats extra hårt av flera oväder i år, vilket skördat många människoliv i omgångar. Senast i förra veckan. Goni är det artonde tropiska ovädret som rammar Filippinerna i år.

Tre personer står med vatten till knäna på en översvämmad gata.
Foto: Ian Secillano/Municipal DRR Officer of Libon, Albay

Tyfonen påminner om tyfonen Haiyan som drabbade Filippinerna under 2013 och dödade över 7 000 människor. Även då fanns Act Svenska kyrkan på plats med stöd.

Act Svenska kyrkan stöder nu arbetet inom ramen för ACT alliansen, som är en av världens största biståndsallianser med ett nätverk av kyrkor och gräsrotsrörelser. Act Svenska kyrkan står också i tät kontakt med lokala partners för att snabbt kunna bistå med extra stöd.

Mångårigt stöd till Filippinerna

Act Svenska kyrkan har verkat humanitärt i Filippinerna i många år och finns även på plats med långsiktigt arbete i Manillas slumområden. I Manilla är hot, våld och sexuella övergrepp vanligt och Act Svenska kyrkan stöder lokala organisationer som ger utsatta barn mat, husrum och utbildning.

- Just kombinationen att arbeta både med katastrofarbete och långsiktigt utvecklingsarbete är en enorm styrka. Vi finns på plats före, under och efter katastrofen och kan därmed bidra till bygga mer hållbara samhällen och stärka människors motståndskraft mot katastrofer, säger Elvira Sörman Laurien.