Flicka i rosa tröja går längs en gata i flyktinglägret.
Foto: Josefin Casteryd

Act Svenska kyrkan bidrar med hygienartiklar till syriska flyktingar

Act Svenska kyrkan och Radiohjälpen omfördelar resurser på grund av coronapandemin och är med och distribuerar hygienartiklar till 12 000 hushåll i det syriska flyktinglägret Zaatari i norra Jordanien.

–  Det känns bra att kunna omfördela resurser och stödja människor som redan lever i utsatthet. Tillgång till hygienartiklar är alltid viktigt för att inte sprida sjukdomar i ett trångbott flyktingläger som Zaatari. Men det är ännu viktigare nu med ett virus som sprider sig så lätt, säger Else Berglund, humanitär chef för Act Svenska kyrkan.

Act Svenska kyrkan har arbetat med syriska flyktingar sedan 2011 med framförallt olika psykosociala insatser med fokus på barns säkerhet och välmående - aktiviteter för att öka deras välmående och stärka deras självkänsla, samt ge barn och unga kunskap om deras rättigheter.

I flyktinglägret Zaatari har Act Svenska kyrkan bland annat varit med och byggt upp fritidsgården Fredsoasen, en plats som fungerar som en fristad från stress, oro, hopplöshet och sysslolöshet som många ungdomar upplever i ett flyktingläger.