En brun och vit ko.
Foto: Magnus Aronson /Ikon

34 miljoner i gåvor under fastekampanjen för allas rätt till mat

Svenska kyrkans internationella arbetes fastekampanj ökade med 1,5 miljoner kronor jämfört med förra året. 12 av Svenska kyrkans 13 stift ökade sina insamlingsresultat.  Årets kampanj handlade om Maträtten – allas rätt till mat.

– Det känns väldigt bra att än en gång se ett ökat insamlingsresultat i våra kampanjer. Jag skulle vilja rikta ett stort tack till alla som engagerat sig och skänkt pengar, säger Claes Anckarman projektledare för fastekampanjen som pågick 26  februari - 9 april.

Under kampanjen lyftes ko- och kalvprojektet i Tanzania som hjälper människor att skapa sig en framtid med hjälp av en ko.

– Det var ett tydligt och konkret exempel på hur människor med rätt stöd kan skapa sig en framtid och lyfta sig ur fattigdom, säger Claes Anckarman.

Mer information om året fastekampanj.

Insamlingsresultatet per stift jämfört med förra året.

Därför driver Svenska kyrkan en kampanj för allas rätt till mat

Idag går 795 miljoner människor i världen hungriga. Orsakerna till att så många inte har tillräckligt med mat är komplexa men i grunden handlar det om fattigdom, demokrati och rättvisa.

Därför bedriver Svenska kyrkan, som en av Sveriges största biståndsorganisationer, ett brett och omfattande arbete för en rättvis värld utan hunger, fattigdom och förtryck.