Nydöpt hissas

Dop

"Vi välkomnar dig i Guds familj och tar emot dig med glädje, kärlek och förväntan." Med de orden välkomnas den nydöpte in i Svenska kyrkan och in i hela den världsvida kyrkan.

DOPET ÄR EN GÅVA FRÅN GUD

Dopet är en högtid som är förknippad med en djup glädje. Dopet rymmer en stor hemlighet. Ett löfte från Gud att vara med oss på ett nära och personligt sätt i hela vårt liv. Dopet är en gåva från Gud. En skatt vi kan bära med oss genom hela livet - en slags "vattenstämpel" som aldrig försvinner.

Man kan döpas när som helst i livet
Det finns ingen åldersgräns för dop. I Svenska kyrkan är barndop den vanligaste formen, men många döps också som unga eller vuxna. Den som döps som tonåring eller vuxen är ju medveten om vad som sker på ett annat sätt än det lilla barnet och det betyder att den personen kan säga "ja" till sitt dop. Om man vill döpas som vuxen har man ofta samtal med sin doppräst om dopets innebörd en tid innan. Är man konfirmand lär man sig om dopet i konfirmationsundervisningen.

Att välja fadder
Ofta väljer föräldrarna en eller flera faddrar till sitt barn. Fadderns främsta uppgift är att vara ett stöd för barnet i livet, påminna barnet om dopet (kanske tända dopljuset på dopdagen?) och att be för barnet. Faddrarna kan också fungera som hjälp och stöd till föräldrarna. En fadder ska vara döpt och helst också konfirmerad.

Texten är hämtad från www.svenskakyrkan.se.

Frågor eller bokning av dop
Vill ni beställa en tid för dop eller har frågor om dopet så kan ni höra av er till församlingsexpeditionen på telefon 013 – 520 01 eller maila till oss via formuläret nedan.

Vid frågor går det också bra att ringa till någon av församlingarnas präster:

Vist församling:

Douglas Scott, församlingsherde Vist, 013-529 16 eller maila till douglas.scott@svenskakyrkan.se

Vårdnäs församling:
Ingrid Holmgren, församlingsherde Vårdnäs, 013-413 17
ingrid.holmgren@svenskakyrkan.se

Dopklänning finns att låna, både i Vist och i Vårdnäs. Se bilder nedan. Säg till när ni bokar dopet.

Vårdnäs församlings dopklänning är tillverkad av Britt-Marie Edman och invigdes på påskdagen 2015 i Vårdnäs kyrka. Den är sydd i tunt linne med sömsätt som användes innan det fanns maskiner med kastfunktion. Den infällda spetsen är knypplad och heter Vårfjäril. Kragen och ärmarna är kantade med en spets som heter Udd och stad. Klänningen är i storlek 70 cl.

Om ni vill boka dop eller har frågor kring bokning, skriv vårdnadshavares namn, ärende, vilken kyrka det gäller och er mailadress så kontaktar vi er. Skriv inte barnets personnummer i detta formulär. Mvh Vist Vårdnäs pastorat

Vuxendop

Du kan även döpas som vuxen

Vist kyrkas dopfunt

Vårdnäs kyrkas dopfunt

Dopklänning Vist församling

Vist församlings dopklänning

Vårdnäs församlings dopklänning

Dopträd med änglar

Bilder från Vist kyrka i Sturefors.

Bild interiör Vårdnäs kyrka.