En diakon håller en annans hand i sina händer. Ett stearinljus med kristusmonogram brinner på bordet mellan dem.
Foto: Kristin Lidell /Ikon

Diakoni

Enligt vår kyrkoordning är diakonin en av de 4 grundpelarna i svenska kyrkans uppdrag för att bygga och uppehålla en församling. De andra tre är gudstjänst, undervisning och mission.

Enkelt uttryckt kan man säga att diakoni är kyrkans sociala arbete. Grunden är Guds kärlek som möter oss i Jesus Kristus, vår kyrkas Herre. ”Älska Gud och din nästa som dig själv” säger Jesus. När det budskapet får leva inom oss så kan vi se och möta de behov som finns runt omkring oss.

Hur fungerar diakonin i Vist och Vårdnäs församlingar?

I våra två församlingar har vi ingen speciell tjänst knuten till diakonin men det finns personer som är organiserade i diakoniområdet. Vi har både medarbetare och volontärer-som då leds av diakoniansvarig, med uppgift att göra t ex hembesök. Vissa volontärer är till exempel kaffeansvariga när det genomförs gudstjänst på servicehuset i Bestorp.

Du som är bosatt i Vårdnäs församling har möjlighet att söka bidrag från Vårdnäs församlings sociala samfond. Klicka här för att ladda ner en pdf-fil med mer information